Budget
Kommunfullmäktige beslutar varje år om budget för kommande kalenderår samt en ekonomisk plan för följande två år.
Budgeten är kommunens överordnade styrdokument för samtliga verksamheter och används för att få genomslag för den politiska viljeinriktningen, manövrera utifrån aktuella behov och göra särskilda prioriteringar. Det är också ett verktyg för planering, styrning och uppföljning och kontroll av verksamheten.
I budgeten fastställer man på den politiska nivån verksamhetens inriktning och vilken servicenivå / kvalitet kommunen ska erbjuda kommuninvånarna.
Förutom ekonomisk resursfördelning innehåller budgeten kommunens övergripande målbilder med tillhörande indikatorer, eventuella prioriterade mål som konkretiserar målbilderna samt eventuella uppdrag som kommunens nämnder ska arbeta med under kommande år.
Budgetbeslutet i kommunfullmäktige är årets viktigaste beslut, eftersom det sätter ramarna för hela kommunens verksamhet. Fullmäktige fördelar budgetramar till nämnderna, som sedan i sin tur fattar beslut om den mer detaljerade fördelningen av pengarna.
Hammarö kommuns budget:
Budgetprocessen
Genom den årliga budgetprocessen fastställer fullmäktige mål, uppdrag och fördelar resurser till nämnderna. Syftet med budgetprocessen är att, i enlighet med kommunens styrmodell, bidra till ett långsiktigt förhållningssätt och god ekonomisk hushållning där såväl verksamhetsmål som finansiella mål uppnås.
Kommunens mål och budget är det viktigaste styrdokumentet och beslutas av kommunfullmäktige.
Arbetet med att ta fram mål och budget omfattar flera steg under året och är en lång process där många, såväl politiker som kommunens medarbetare, är delaktiga.
1) Uppstart september till december
Nuläges och omvärldsanalys
Budgetarbetet inleds redan under hösten, året innan budget ska antas, med att kommunens förvaltningsledningsgrupp tar fram och bearbetar underlag för en nuläges och omvärldsanalys. I december presenteras sedan analysunderlaget för kommunstyrelsen, med bland annat innehåll om befolkningsprognos (demografi), långtidsprognos, investeringsbehov, finansiella mål och skatteprognos.
2) Beredning januari till mars
Budgetberedningens dialogmöten
Under våren har budgetberedningen dialogmöten med respektive nämnds förvaltningschef och arbetsutskott. Utifrån nuläges och omvärldsanalys så fördjupas vissa områden under vårens dialogmöten.
3) Budgetbeslut april till maj
Nämndernas budgetbeslut samt beredning av budgeten som helhet
I april månad överlämnar budgetberedningen budgetramar till respektive nämnd som beslutar drift- och investeringsbudget samt mål utifrån Agenda 2030. Budgetberedningen bearbetar sedan det slutgiltiga förslaget till budget med flerårsplan för nästkommande år, som bereds av kommunstyrelsen i maj månad.
4) Beslut juni
Beslut om budgeten för kommande år
Kommunfullmäktige beslutar om budget för nästa år samt plan för två år framåt.
5)Verksamhetsplan september till november
Förvaltningens verksamhetsplan och detaljbudget
Förvaltningschefen på respektive förvaltning ansvarar för förvaltningens planering utifrån nämndens beslutade budget. Under hösten, inför nytt budgetår, upprättas verksamhetsplaner med tillhörande detaljbudget. Dessa ska säkerställa god ekonomisk hushållning samt att nämndens mål och eventuella uppdrag kan genomföras.
God ekonomisk hushållning och ekonomisk ställning
Kommunallagen säger att varje kommun i sin budget, efter egna förutsättningar, ska fastställa mål och riktlinjer för verksamheten. Detta omfattar även finansiella mål med betydelse för god ekonomisk hushållning.
Verksamhets- och finansiella mål
Verksamhetsmålen ska bidra till att verksamheten bedrivs på ett kostnadseffektivt och ändamålsenligt sätt. De finansiella målen ska bidra till att ingen generation ska behöva betala för det som tidigare generationer förbrukat. För Hammarö kommun innebär det att verksamheten ska bedrivas så effektivt och kostnadseffektivt att den kommunala servicen infriar kommuninvånarnas behov och förväntningar.
Flera av de mål kommunfullmäktige fastställt för nämnderna har koppling till god ekonomisk hushållning. De kommunövergripande målen utgör tillsammans med de finansiella målen god ekonomisk hushållning. En god ekonomi skapar möjligheter för kommunen att även i framtiden bedriva bra verksamhet.
De finansiella målen finns för att betona att ekonomin är en restriktion för verksamhetens omfattning. Verksamheten ska bedrivas inom befintliga ekonomiska ramar även om detta kan medföra att de i budgeten angivna målen och riktlinjerna för verksamheten inte helt kan uppnås.
De kommunövergripande målen, som utgår från kommunens vision och Agenda 2030, utgör tillsammans med de finansiella målen god ekonomisk hushållning.
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 11 oktober 2024