Överklaga beslut, rättssäkerhet
En kommun fattar många beslut som är viktiga för människor. Som medborgare har du rätt att överklaga beslut. Det gäller beslut som rör dig som individ men även andra kommunala beslut.
Beroende på vilken slags beslut du är missnöjd med eller har invändningar kring, går en överklagan till på olika sätt.
Överklaga beslut om dig själv
Exempel på beslut av detta slag är sådana som rör hemtjänst, ekonomiskt bistånd eller bygglov. Det är alltså beslut om dig som individ.
Att överklaga ett sådant beslut kallas förvaltningsbesvär. Det är bara den eller de som beslutet rör som kan överklaga.
Hur det går till att överklaga får du information om när du får beslutet. Det är alltid till kommunen du ska skicka din överklagan. Vi skickar sedan överklagan till förvaltningsrätten som är den domstol som tar ställning till beslutet och överklagan.
Överklaga andra kommunala beslut
Om du tycker att ett kommunalt beslut har kommit till på ett formellt felaktigt sätt eller om det rör något som kommunen inte har befogenhet att besluta om kan beslutet överklagas.
Du har rätt att överklaga om du är folkbokförd, äger fast egendom eller betalar kommunalskatt i Hammarö kommun. Du måste också ha fyllt 18 år.
En överklagan måste göras senast tre veckor från den dag att beslutet har anslagits på Hammarö kommuns digitala anslagstavla.
Denna slags överklagan kallas laglighetsprövning. Du ska skicka din överklagan direkt till förvaltningsrätten i Karlstad.
Förvaltningsrätten i Karlstad
Box 568
651 12 Karlstad
Förvaltningsrätten avgör om beslutet strider mot någon lag eller författning. De kan upphäva beslutet så att det inte gäller längre men de kan inte ändra det. Om ett nytt beslut ska fattas måste kommunen ta upp ärendet igen.
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 6 september 2024