Gå till innehåll

Så arbetar vi i Hammarö kommuns skolor

Alla barn och elever ska ha lika tillgång till utbildning. Barnets bästa står i fokus och hänsyn tas till att olika elever har olika förutsättningar och behov. Hammarö kommun har en hög andel behöriga lärare, ett etablerat skolsocialt arbete och vetenskapligt förankrad uppföljning.

I Hammarö kommun

  • arbetar vi ständigt med att utveckla kvaliteten i våra verksamheter.
  • har vi en väl utbyggd elevhälsa som samverkar med skolans lärare.
  • arbetar vi systematiskt med att främja en god miljö för elevernas lärande.
  • arbetar vi systematiskt med en väl förankrad modell för uppföljning av undervisningen i läs- och skrivutveckling samt matematik.
  • har vi en kulturgaranti för samtliga elever.

En likvärdig utbildning

  • Alla barn och elever ska ha lika tillgång till utbildning. Utbildningen ska vara likvärdig oavsett var i landet den anordnas.
  • Barnets bästa ska vara utgångspunkt och barnets inställning ska så långt det är möjligt kartläggas. Barn ska ha möjlighet att fritt uttrycka sina åsikter i alla frågor som rör honom eller henne.
  • Hänsyn ska tas till elevernas olika förutsättningar och behov. Skolan har ett särskilt ansvar för de elever som av olika anledningar har svårigheter att nå utbildningens mål. Därför betyder inte likvärdig utbildning att undervisningen utformas lika för alla.

I Hammarö kommun arbetar vi ständigt med att utveckla kvaliteten i våra verksamheter.

  • I kommunens skolor har vi en hög andel behöriga lärare i jämförelse med andra huvudmän, både inom regionen och i landet.
  • Det systematiska kvalitetsarbetet och våra kvalitetsdialoger ligger som grund för att utveckla undervisningen och utbildningen i enlighet med uppdraget.
  • Det pedagogiska ledarskapet i klassrummet och skolornas värdegrundsarbete skapar goda förutsättningar för elevernas lärande.

I Hammarö kommun har vi en väl utbyggd elevhälsa som samverkar med skolans lärare.

  • Elevhälsoarbetet är allas ansvar på skolan.
  • Det finns ett etablerat skolsocialt team inom bildningsförvaltningen. Det samverkar med individ- och familjeomsorgen och har som funktion att främja skolnärvaro i dialog med rektor, elevhälsoteam och mentorer.
  • Det finns ytterligare pedagogiska stödfunktioner på övergripande nivå. Enheten Utvecklingsstöd har flera utvecklare som arbetar på uppdrag av rektorerna för en likvärdig utbildning i Hammarö kommuns skolor.

God miljö för utveckling och lärande

  • Skolan ska sträva efter att vara en social gemenskap som ger trygghet och vilja och lusta att lära.
  • Eleverna ska ha kännedom om hur de kan få hjälp om de upplever otrygghet i eller utanför skolan.
  • Varje elev har rätt att i skolan få utvecklas och känna den tillfredsställelse som det ger att göra framsteg och övervinna svårigheter.

I Hammarö kommun arbetar vi systematiskt med att främja en god miljö för elevernas lärande.

  • Vi fångar in elevernas röster och kartlägger lärmiljöer. Vi genomför årligen en elevenkät där varje skola analyserar sina resultat och lär av dem för att stärka elevernas lärmiljöer.
  • Vi har ett omfattande arbete på både individ- och gruppnivå för att säkerställa kvaliteten i elevernas övergångar mellan skolor och verksamheter.

Barn och elevers utveckling mot målen

  • Alla elever i skola och i fritidshem ska ges den ledning och stimulans som de behöver för att utifrån sina förutsättningar utvecklas så långt som möjligt enligt utbildningens mål.

I Hammarö kommun arbetar vi systematiskt med en väl förankrad modell för uppföljning av undervisningen i läs- och skrivutveckling samt matematik från förskoleklass till årskurs 8.

Undervisningen följs upp på gruppnivå vid två tillfällen per läsår och utifrån analys av resultat kan vi sätta in tidiga insatser i undervisningen.

Lärare i Hammarö kommun får på så sätt möjlighet att föra en dialog om undervisningen tillsammans med kollegor, specialpedagog och rektor i relation till sin elevgrupp på skolan. Modellen för kommungemensamma uppföljningar bygger på vetenskapliga metoder och den nationella garantin för tidiga stödinsatser i förskoleklass och lågstadiet.

Kulturgaranti

  • Skolan ska främja elevernas harmoniska utveckling genom en varierad sammansättning av innehåll och arbetsformer, där olika kunskapsformer är delar av en helhet.
  • Eleverna ska få pröva och utveckla olika uttrycksformer och uppleva känslor och stämningar. Drama, rytmik, dans och musicerande och skapande i bild, text och form ska vara inslag i verksamheten.

I Hammarö kommun har vi en kulturgaranti för samtliga elever från förskoleklass till årskurs 9.

Det innebär att alla elever i kommunens skolor får garanterat uppleva olika estetiska uttrycksformer minst en gång per termin. Vid dessa tillfällen får eleverna möta professionella kulturaktörer och kulturverksamheter och pröva eller uppleva olika konst- och kulturuttryck.

Detta är en unik satsning och ett komplement till den ordinarie undervisningen i dessa ämnen. Kulturgarantin är en samverkan mellan skolan och kulturenheten och finansieras till stor del av statsbidrag för Skapande skola.

Sidinformation

Senast uppdaterad:
6 september 2024