Gå till innehåll

Trygghetslarm

Om du behöver stöd för att känna dig trygg hemma kan du ansöka om trygghetslarm. Ett trygghetslarm gör att du kan känna dig trygg i ditt hem och kalla på hjälp vid behov. Med ett knapptryck kan du larma larmcentralen om du exempelvis ramlat och inte kan ta dig upp.

Med hjälp av trygghetslarmet kan du kalla på hjälp vid behov. Det sker genom en enkel knapptryckning på en bärbar larmknapp vilket aktiverar trygghetslarmet. Larmet går då till en larmcentral som kallar på hemtjänstpersonal vid behov.

Om du vill ansöka om ett trygghetslarm tar du kontakt med en biståndshandläggare för att ansöka. Biståndshandläggaren gör en bedömning och tar beslut enligt Socialtjänstlagen (SoL).

Biståndshandläggare:

Individ- och familjeomsorgen, reception
Ring oss: 054 - 51 51 85
Mejla oss: individ-och-familjeomsorgen@hammaro.se

Receptionens telefontid
08.00 - 16.30 måndag - torsdag
08.00-16.00 fredag

Lunchstängt 12:00-13:00

 

Larmansvarig:
Moen Tememi
054-51 52 82
moen.tememi@hammaro.se

Trygghetslarmet

  • kan användas dygnet runt
  • består av en larmknapp och en basenhet
  • larmknappen kan bäras runt handleden eller som ett halsband
  • är vattentätt så du kan ha den på dig när du duschar och diskar
  • är kopplat till det mobila nätet

Larmmotagning

När du larmar kommer larmen att besvaras av Tunstalls larmcentral i Örebro. I första hand försöker de hjälpa dig via telefon, men om du behöver besök av hemtjänsten, skickar larmcentralen vidare larmet till dem. Personalen på larmcentralen är utbildade undersköterskor med god erfarenhet och svarar på larmen dygnet runt.

Larmets räckvidd är begränsad och kan endast garanteras inne i bostaden. Man kan få hjälp att kontrollera larmets räckvidd, t ex ute i trädgården.

Funktionskontroll

En funktionskontroll av alla larm görs automatiskt en gång per dygn. Vår larmtekniker får en rapport där man kan se om ett larm är ur funktion och vidtar omgående åtgärder i form av kontakt och besök vid behov. När batteriet i larmklockan (den man har kring halsen eller kring handleden) börjar bli dåligt får larmteknikern också ett rapport så att batteribyrte kan ske.

Digitalalås

När ditt trygghetslarm installeras erbjuds du ett digitalt lås på din ytterdörr om montering är möjligt.

  • Behörig personal låser och låser upp dörren med sin arbetstelefon
  • Det syns vem som varit hemma hos dig
  • Du lämnar ut färre antal nycklar
  • Det går snabbare för personalen att komma hem till dig vid oplanerade besök
  • Ni använder er egen hemnyckel som vanligt
  • Monteringen gör inga hål eller märken på dörren. Om behovet av hemtjänst eller trygghetslarm upphör så monteras enheten ned och dörren återställs som den såg ut från början

Du kan också erbjudas ett digitalt lås om du har hemtjänst, men inte trygghetslarm. Då lämnar du en nyckel till din hemtjänstgrupp som endast kommer att användas om det digitala låset inte fungerar.

Trygghetskamera

I Hammarö kommun finns det också möjlighet att ha en trygghetskamera under nattetid för dig som har hemtjänst och är beviljad tillsyn under natten. Tillsynen kan även ske genom ett fysiskt besök av hemtjänsten men en trygghetskamera gör att man kan slippa att bli väckt av att någon kommer in i bostaden.

Sidinformation

Senast uppdaterad:
8 juli 2024