Gå till innehåll

Digital fixare

Du som är 75 år eller äldre och bosatt i Hammarö kommun kan få hjälp av vår digitala fixare. Tjänsten är kostnadsfri och du kan få hjälp med i princip allt inom ramarna för digitala tjänster och teknisk utrustning. Syftet med tjänsten är att minska det digitala utanförskapet hos äldre.

Hur bokar jag ett besök av den digitala fixaren?

Du bokar ett besök genom att antingen ringa den digitala fixaren direkt på telefon 054-29 13 14 eller genom att ringa till kontaktcenter på 054-51 50 00 och söka den digitala fixaren. Tillsammans med den digitala fixaren gör ni upp en tid som passar för ett besök.

Då det är hög belastning på tjänsten kan det vara svårt att komma fram på telefonen. Oavsett om du lämnar röstmeddelande eller inte kommer du alltid bli uppringd när tiden finns.

Tjänsten är inte begränsad till ett visst antal tillfällen, men nya uppdrag prioriteras.

Du kan få hjälp med olika tekniska saker som till exempel, TV, telefon, iPad/surfplatta, dator med mera.

Av vår digitala fixare kan du få hjälp med att lära dig:

  • Ringa och hantera en mobiltelefon
  • Hantera en dator
  • Hur du kan surfa och hitta viktig information på internet
  • Hur du skaffar ett Mobilt BankID
  • Hur du utan kostnad kan ringa samtal med ljud eller bild via internet
  • Hur du kan handla hem varor på internet
  • Hur du betalar dina räkningar på internet
  • Hur du kan deklarera på internet
  • Hur du kan skaffa ett konto på sociala medier och hålla kontakten med familj och vänner
  • Hur du kan skaffa och få tillgång till internet
  • Samt få hjälp med att välja ett abonnemang som är lämpligt utifrån dina behov

Om tjänsten

Den digitala fixaren gör hembesök och kan bland annat hjälpa dig med din tekniska utrustning och olika digitala tjänster så som mobiltelefoner, surfplattor, TV, datorer, skrivare, routrar med mera. Vår digitala fixare kan dessutom hjälpa och coacha dig som vill lära dig nya saker som att skaffa Mobilt BankID, beställa hem mediciner från apoteket, handla på internet, ringa bild-/videosamtal eller liknande.

Vår digitala fixare Robin har sin bakgrund inom hemtjänsten och har god vana av att möta äldre i deras hem. Robin har dessutom mycket goda tekniska kunskaper inom flertalet områden.

Du som vill nyttja tjänsten behöver antingen själv ha någon form av teknisk utrustning så som dator, mobiltelefon eller surfplatta. Eller så behöver du vara intresserad av att skaffa någon form av teknisk utrustning. Vår digitala fixare har ett utbud av teknisk utrustning som han kan ta med så att du får testa om du känner dig osäker på vad du vill köpa.

Utöver detta så har vår digitala fixare med sig en väska med olika smarta digitala lösningar som kan göra din vardag lite enklare, bland annat har han med sig fjärrstyrda lampor, förenklad fjärrkontroll till TV och smarta tillbehör till mobiltelefonen. I väskan finns det dessutom lite verktyg för enklare tekniska reparationer och installationer.

Vår digitala fixare har utöver detta information och kunskap om de digitala tjänster som kommunen erbjuder, så som tillsyn via kamera, mobilt trygghetslarm, läkemedelsfördelare med mer.

Bild på vår digitala fixare Robin

Vanliga frågor och svar

Alla som är 75år eller äldre och bor i Hammarö kommun kan få hjälp av den digitala fixaren.

Nej, att få hjälp av den digitala fixaren är en kostnadsfri och trygghetsskapande tjänst.

Nej, du behöver antingen ha digital utrustning och uppkoppling, eller så behöver du vara intresserad av att skaffa detta. Då kan vår digitala fixare komma för att visa dig olika modeller du kan testa.

Ja det är säkert att få hjälp av den digitala fixaren. Vår digitala fixare har sekretess och kan alltid legitimera sig med fotolegitimation vid hembesök. Det är alltid du själv som ansvarar för, skriver in och förvarar dina personliga koder och lösenord.

Kontakt

Robin Backman Torpegård
Digital fixare
Telefon: 054-29 13 14
E-post: robin.backman-torpegard@hammaro.se

Sidinformation

Senast uppdaterad:
10 september 2024