Gå till innehåll

Hemtjänst

Med hemtjänst är målet att du ska kunna bo kvar hemma, leva självständigt och må så bra som möjligt. Du kan få hjälp med både omvårdnad och hushållsservice, allt beroende på vad du behöver. Du betalar en avgift för hemtjänst och ska göra en ansökan så att vi kan bedöma dina behov.

Du kan få hjälp med sådant som behövs för att tillgodose dina fysiska, psykiska och sociala behov. Det kan till exempel vara:

  • tvättning och städning
  • inköp och ärenden
  • måltider genom hemleverans av kylda lunchlådor
  • personlig omvårdnad (på- och avklädning, personlig hygien, hjälp att äta och dricka)
  • sociala aktiviteter som en promenad
  • trygghetslarm.

Hemtjänstens personal kommer till ditt hem. Det är viktigt att du själv får bestämma hur du vill ha det under ett besök. Du ska få ett vänligt bemötande som gör dig trygg.

Kontaktperson/fast omsorgskontakt

När du har hemtjänstinsats hos Hammarö kommun kommer du få en fast omsorgskontakt/kontaktperson. Kontaktpersonen planerar din hemtjänst tillsammans med dig och informerar sina kollegor om hur du vill ha det. Detta dokumenteras i en så kallad genomförandeplan.

Det är din situation som avgör men inom två veckor från att insatserna för dig har startat bör du få ett erbjudande om kontaktperson. Om det dröjer längre är det till exempel för att du ska hinna lära känna personalen.

Vi arbetar i team. Medarbetaren som har huvudansvar för kontakten med dig arbetar tillsammans med minst ett vårdbiträde eller undersköterska. Sjuksköterska och rehabiliteringspersonal finns också i teamet som leds av en enhetschef.

Vi försöker planera arbetsscheman så att kontaktpersonalen är de som besöker dig oftast.

Genomförandeplan tillsammans med dig

En genomförandeplan är ett sätt att se till att du får det stöd som du har fått beslut om. Den är ett sätt att ge dig inflytande kring hur du vill ha det.

Genomförandeplanen beskriver när, var, hur och hur ofta du ska få dina stödinsatser. Vi sätter också upp mål för insatserna. Du är med i planeringen och får lov att ha med någon annan person som du vill ska delta.

Du får ett exemplar av planen. Men den förändras ofta över tid. Vi håller den aktuell och, framförallt, följer regelbundet upp att vi når målen för dina insatser.

Du måste inte vara med och ta fram planen. Du har rätt att avstå även om vi helst ser att du själv får möjlighet att vara delaktig.

Hammarö kommun har flera hemtjänstgrupper som arbetar på olika områden i kommunen.

Björkåsen

Björkåsens hemtjänstgrupp rör sig i de centrala delarna av Skoghall. Det är områdena mellan Bruksgatan, Mörmovägen och Industrileden som omfattas.

Strandviken

Strandvikens hemtjänstgrupp rör sig i de centrala delarna av Skoghall. Det är områdena runt Edsviken och Lillängshamnen som omfattas.

Haga

Hagas hemtjänstgrupp rör sig i Skoghalls yttre områden. Det är Haga, Gunnarskär, Vidön och Vidöåsen som omfattas.

Lövnäs

Lövnäs hemtjänstgrupp rör sig i kommunens yttre områden och är till ytan störst. Det är bland annat områdena runt Djupsundet, Nolgård, Jonsbol, Klöverud, Götetorp, Hammar, Anneberg, Hallersrud, Bärstad samt öns övriga yttre områden som omfattas.

Ö-gruppen

Ö-gruppen arbetar över hela kommunen med brukare som har kognitiv sjukdom och beteendemässiga psykiska symptom vid demens.

Nattpatrullen

Nattpatrullen arbetar över hela kommunen.

När du beviljas hemtjänst kommer du erbjudas ett digitalt lås på din ytterdörr om montering är möjligt.

Att ha ett digitalt lås på din ytterdörr innebär att behörig personal kan låsa upp och låsa din dörr med hjälp av sin arbetstelefon, du använder din egen hemnyckel som vanligt. Det syns vem som har varit hemma hos dig och låst upp din ytterdörr.

Med digitalt lås går det också snabbare för hemtjänstpersonalen att komma hem till dig vid oplanerade besök. Du behöver lämna ut färre antal nycklar och lämnar endast ut en nyckel som kan användas om det digitala låset av någon användning inte fungerar.

Monteringen av ett digitalt lås gör inga hål eller märken på ytterdörren och om behovet av hemtjänst upphör så monteras enheten ner och din dörr återställs som den såg ut innan monteringen.

Kontakt med hemtjänstens samordnare får du genom kommunens kontaktcenter på 054-51 50 00.

Olof Edén
Enhetschef Björkåsen och Nattpatrullen
Telefonnummer: 054-51 52 96
E-post: olof.eden@hammaro.se

Lina Romlin
Enhetschef Strandviken och Ö-gruppen
Telefonnummer: 054-29 14 15
E-post: lina.romlin@hammaro.se

Maria Fridfelt
Enhetschef Haga och Lövnäs
Telefonnummer: 054-51 52 10
E-post: maria.fridfelt@hammaro.se

Ansök om hemtjänst

Kommunens biståndshandläggare bedömer dina behov efter en ansökan. Ett beslut brukar ta 1-6 veckor beroende på vad du ansöker om. Det kan också ta längre tid om det till exempel krävs läkarintyg och en mer omfattande utredning.

Sök genom att kontakta biståndshandläggare

Kontakta kommunens biståndshandläggare genom kontaktcenter måndagar, tisdagar, torsdagar & fredagar mellan 8.30-9.30:

Telefon: 054-51 50 00
E-post: kommun@hammaro.se

Vill du ändra den hemtjänst du har?

Prata med din kontaktpersonal eller biståndshandläggare. Kontaktcenter kan också hjälpa dig att nå rätt personer.

Avgifter

Sidinformation

Senast uppdaterad:
10 september 2024