Förslag till beslut om projektering av vattenreservoar

3 juni 2024

I oktober 2023 gav kommunfullmäktige servicenämnden i uppdrag att utreda olika alternativ för att bygga en ny vattenreservoar på Hammarö. I måndags beslutade kommunstyrelsen om förslaget att gå vidare med en projektering av en lågvattenreservoar på Bärstad.

Vattentorn med gröna träd i förgrunden.
Gamla vattentornet i Skoghall.

Servicenämnden har utrett sex olika alternativ av vattenreservoarer sett till placeringsalternativ samt investerings- och driftkostnader i ett långsiktigt perspektiv.  Anledningen är en överenskommelse i ett samarbetsavtal Hammarö kommun har med Karlstads kommun gällande vattenleveranser.

Vid kommunstyrelsens möte i måndags togs ett beslut om att föreslå kommunfullmäktige att projektera för att anlägga en lågvattenreservoar på Bärstad. Förslaget är ekonomiskt mer fördelaktigt för kommunen och möjliggör en snabbare process.

- Det är jätteskönt att vi kommit så här långt i frågan. Läget är bra och förhållandevis centralt i kommunen, vilket är bra för trycket i ledningarna. Nu har vi åtgärder som möter upp överenskommelsen i samarbetsavtalet med Karlstad, säger Solweig Gard, kommunstyrelsens ordförande.

Kostnaden för projekteringen beräknas till 6 643 000kr och föreslås finansieras av VA-kollektivet.

Kommunfullmäktige tar beslut om ärendet 24 juni.

Sidan uppdaterad: 2024-06-05