Konsumentvägledning

Illustration

Råd och klagomål

Konsumentköplagen

Konsumentköplagen innehåller exempelvis information om dina rättigheter om en vara slutar fungera, avbeställning och leveransförseningar. Spara kvittot eftersom du har reklamationsrätt och kan klaga på en vara som gått sönder i tre år efter köpet.

Konsumentverkets information om konsumentköplagen

Konsumenttjänstlagen

Konsumenttjänstlagen gäller till exempel när du anlitar en bilverkstad eller en hantverkare. Du kan klaga på tjänsten i tre år om det inte är arbete på mark, byggnader eller anläggningar på mark, i vatten eller andra fasta saker. I så fall har du tio års reklamationsrätt. Ett fast pris gäller men om näringsidkaren har gett ett cirkapris får priset höjas med högst 15 procent.

Konsumentverkets information om konsumenttjänstlagen

Öppet köp och bytesrätt

Öppet köp och bytesrätt är frivilligt för butiksinnehavaren att erbjuda, likaså garantier. Öppet köp innebär att du kan lämna tillbaka en oanvänd vara inom en viss tid och få pengarna tillbaka. Vid bytesrätt kan du byta till en annan vara under förutsättning att du inte har använt den. Om du har en garanti ansvarar säljaren för att varan fungerar under en bestämd tid. Fråga i butiken vad som gäller. Glöm inte att spara kvittot!

Konsumenträttigheter

 

Klagoguide

Hallå Konsument har en Klagoguide som är en hjälp när du vill klaga på en vara eller tjänst.

Länk till Klagoguiden på konsumentverket.se

Förköpsrådgivning

Innan du köper en vara eller tjänst kan du jämföra marknaden och kontrollera företaget. Du kan till exempel göra en sökning på Internet, ringa Allmänna reklamationsnämnden (begär Registraturen), Skatteverket, Bolagsverket och begära referenser på tidigare arbeten. Här nedan finns en lista på några av jämförelsesidorna du kan besöka.

 

Sidan uppdaterad: 2023-01-18