Förslag till beslut gällande Lillängsskolan F-6 och Mörmoskolan F-6 klart

3 juni 2024

Under hösten 2023 beslutade den politiska majoriteten i Hammarö kommun om att göra en kartläggning av Lillängsskolan F-6 och Mörmoskolan F-6. Anledningen var bland annat att båda skolorna är i stort renoveringsbehov. I rapporten lyftes sex olika alternativ och på måndag, under kommunstyrelsens arbetsutskott fattades beslut på den inriktning som man vill gå vidare med.

Elever i klassrum

Sammanslagning av skolorna med placering på Mörmo

Rapporten visar att den bästa lösningen sett ur ett elev och personalperspektiv är att slå ihop skolorna till en skola och att den mest lämpliga placeringen av skolan är på Mörmoområdet där en tillbyggnad av befintliga Mörmoskolan F-6 är möjlig.

Några av argumenten som lyfts fram är:

• Bättre utvecklingspotential och arbetsmiljö för personalen. Man får fler kollegor.
  • Bättre kvalité på verksamheten.
  • Större flexibilitet och möjlighet att anpassa klasserna efter storleken på årskullarna.
  • Bättre möjlighet till extra resurser för elever som är i behov av det.

Förslag på tidsplan:

• Fast lösning på plats om 5 år. Enligt förslaget så innebär det inte bara en utbyggnad av skolan utan också bygge av ny idrottshall och matsal vid Mörmon.
  • Tillfällig lösning från höstterminen 2025. Verksamheten flyttar från Lillängsskolan till Mörmoskolan. Utredning för hur flytten ska gå till och vad som behövs för att göra det möjligt påbörjas i höst (hösten 2024).

Vad händer nu?

Förslag till beslut lyfts i Kommunstyrelsens sammanträde den 3 juni och fastställs i Kommunfullmäktige den 24 juni.

Mörmoskolan F-6.

Lillängsskolan F-6.