Gå till innehåll

Serveringstillstånd

Du behöver söka tillstånd för att få sälja och servera alkohol.
Du söker hos oss på kommunen. Det finns olika tillstånd beroende på vad du ska göra. Restauranger och barer behöver ett så kallat stadigvarande tillstånd.

Tänk på att det är viktigt att du söker i god tid.
Det är ett omfattande arbete med varje ansökan. Vi tar ut en avgift som ska betalas i förskott, innan vi börjar med prövningen. Om du får nej på din ansökan, betalas avgiften inte tillbaka.

Vem kan söka?

Du ansöker om serveringstillstånd i din juridiska person.
Det gäller alltså aktiebolag eller handelsbolag men du kan också ansöka om tillstånd i din enskilda firma eller som förening.

Du ska visa att du är lämplig

I alkohollagen ställs många krav på dig som söker serveringstillstånd.

Du måste visa att du är lämplig att servera alkohol. Lämplig betyder bland annat att du sköter din ekonomi, för både dig själv och dina bolag och att du inte har ett brottsligt förflutet.

Du ska kunna visa att du har tillräckliga kunskaper i alkohollagen.
Du kan behöva skriva ett kunskapsprov. Provet skrivs i anslutning till att du gör din ansökan. Det bokas i så fall med din alkoholhandläggare, som är den som avgör om prov ska skrivas.

Du använder blanketten för att söka tillstånd för både servering till allmänheten och servering till slutet sällskap.
En restaurang serverar till allmänheten. Ett slutet sällskap kan vara till exempel en förening.

Från att din ansökan är komplett har vi fyra månader på oss att besluta om tillstånd. Tänk på att alltid ansöka i god tid.

Betala avgift i förskott

Du ska betala din ansökningsavgift i förskott. Om din ansökan inte beviljas får du inte tillbaka ansökningsavgiften.

Vi kommer att skicka en betalningsanvisning till dig, när du har skickat in din ansökan.

Förbered din ansökan

En prövning av ett serveringstillstånd är en omfattande process.
Till din hjälp är här en checklista över de dokument som oftast behövs för att kunna behandla en ansökan om serveringstillstånd.

I vissa fall kan det behöva kompletteras med andra dokument, som inte är listade här. Om något saknas i ansökan, kommer vi att kontakta dig.

  • Uppgifter om aktiefördelning i aktiebolag.
    Styrkes genom protokoll från Bolagsstämma och utdrag ur aktiebok.
  • Uppgifter om andelsfördelning i handelsbolag.
    Styrkes genom kopia av bolagsavtal.
  • Styrelseprotokoll och stadgar när det gäller föreningar.
    Intyg om kunskap i alkohollagen (ej äldre än fem år).
  • Köpeavtal/arrendeavtal.
    Redovisning av finansiering, exempelvis genom kontoutdrag från bank. Se blankett för finansieringsplan.
  • Verksamhetsbeskrivning.
    Beskrivningen ska till exempel ange restaurangchef/verksamhetsansvarig, åldersgräns, huvudsaklig målgrupp, öppettider, eventuell dans, avgränsningar med mera.
  • Hyresavtal.
    Avtal ska vara utställt på bolaget som söker (juridiska personen). Gäller även uteservering.
  • Hyresvärdens godkännande vid andrahandsuthyrning.
    Planritning i A4-format över serveringslokalerna med inritad bordsplacering, bar och dansgolv. Ange antalet sittplatser och kvadratmeter. Ange serveringsytan tydligt.
  • Ritning över uteservering.
    Ange antalet sittplatser och kvadratmeter samt placering i förhållande till restaurangen (genom ritning eller foto).
  • Beskrivning av tillsyn på uteservering.
  • Eventuella bryggeriavtal.
  • Meny.
    Tänk på att köket ska ligga i anslutning till serveringslokalen och att restaurangen ska kunna servera lagad eller på annat sätt tillredd mat. Vanlig lägenhetsspis eller mikrovågsugn är oftast inte tillräcklig utrustning.
    Gäster ska kunna erbjudas ett varierat utbud av maträtter där riktlinjen är minst 3 förrätter, 5 varmrätter, 3 efterrätter.

Bifoga så många av dessa dokument som möjligt, redan när du gör din ansökan.

Om du ska servera alkohol under en begränsad tid behöver du ett tillfälligt serveringstillstånd. Det kan vara för en konsert, festival eller fest för firman eller föreningen.

Du använder blanketten för att söka tillstånd för både servering till allmänheten och servering till slutet sällskap.

Ett tillfälligt serveringstillstånd varar under en begränsad tid eller vid ett enstaka tillfälle. Du behöver ansöka 6-8 veckor innan evenemanget äger rum, för att din ansökan ska hinna utredas.

Betala avgift i förskott

Du ska betala din ansökningsavgift i förskott. Om din ansökan inte beviljas får du inte tillbaka ansökningsavgiften.

Vi kommer att skicka en betalningsanvisning till dig, när du har skickat in din ansökan.

Ansökan

Kraven på ansökan är i princip de samma som för stadigvarande tillstånd. Det vi inte begär in är redovisning av finansieringen med kontoutdrag, lån och liknande. Bryggeriavtal är inte heller aktuellt.

En annan skillnad gäller menyn. Det krävs inget kök i anslutning till serveringslokalen, men du ska tillhandahålla tillredd mat.
Vid servering till allmänheten är riktlinjen minst 3 tillredda maträtter och till slutet sällskap minst 1 tillredd maträtt.

Kom ihåg att ha alla papper klara när du ansöker. Genom att noga läsa igenom vilka handlingar du ska skicka med din ansökan, kan du själv påverka den tid det tar innan utredningen är klar.

Normalt räknar vi med att handläggningen av ett tillfälligt tillstånd tar mellan 6-8 veckor från det att ansökan är komplett.

Om du redan har ett serveringstillstånd

Du måste söka oavsett om du har ett tillstånd sedan tidigare eller inte.
Du kan till exempel vara en etablerad krögare som vid en festival vill servera alkohol på en annan plats än din restaurang.

Utredningen går oftast snabbare om du redan har ett tillstånd.

Regler för tillfälligt serveringstillstånd

Enligt Hammarö kommuns riktlinjer, kan tillfälligt serveringstillstånd till allmänheten gälla ett enstaka tillfälle eller en enstaka tidsperiod. Alkoholserveringen ska ingå i ett evenemang.

Normalt ges tillfälliga tillstånd under högst 5–7 dagar per arrangemang.

Servering av spritdrycker ges normalt inte tillstånd vid tillfällig servering till allmänheten.

Tillfälligt serveringstillstånd till slutet sällskap kan endast gälla en dag i taget. Samma arrangör kan få tillstånd vid högst 12 tillfällen under ett år.

För att det ska kunna vara fråga om ett slutet sällskap krävs att medlemskretsen är känd före det aktuella arrangemanget. Att till exempel sälja biljetter som förköp till ett evenemang räknas inte som ett slutet sällskap.

Lagad eller tillredd mat ska alltid serveras.

När gäller tillståndet?

Ett serveringstillstånd gäller bara för dig som har fått det och för den mark, lokal eller det område som står i beslutet.

Om arrangemanget flyttas gäller inte tillståndet längre. Du måste då ansöka om ett nytt tillstånd.

Har du ett serveringstillstånd för alkohol ska du meddela om ändringar som görs i bolaget eller på serveringsstället. Det kan till exempel handla om utökad serveringsyta, uteservering eller ändrade ägarförhållanden.

När vi har tagit emot din ansökan eller anmälan gör vi en bedömning av vilken typ av utredning som krävs.

Betala avgift i förskott

Du ska betala din anmälnings- eller ansökningsavgift i förskott. Om din ansökan inte beviljas får du inte tillbaka ansökningsavgiften.

Vi kommer att skicka en betalningsanvisning till dig, när du har skickat in din ansökan eller anmälan.

Du behöver anmäla om det tillkommer nya personer med mycket inflytande i verksamheten eller om personer lämnar bolaget.

Alla personer som kan bestämma i ett bolag, bedöms oftast ha ett betydande inflytande i verksamheten. De kallas ofta för en PBI.
Det kan till exempel vara en:

  • VD
  • ägare
  • styrelseledamot
  • firmatecknare
  • aktieägare
  • finansiär

Även när nytt kapital eller nya lån tillförs verksamheten eller om aktier säljs, behöver du anmäla det.

Du behöver anmäla alla ändringar som du gör i serveringstillståndet. Ändringen kan vara fast eller tillfällig under en kort tid.

Du behöver anmäla ändring om:

  • restaurangen ändrar inriktning eller byggs om
  • du vill ändra eller utöka serveringstiden
  • du vill utöka serveringsytan eller ha uteservering
  • du vill ändra tillståndets omfattning, till exempel även servera sprit
  • du vill krydda din egen snaps

Tillfällig ändring i ett tillstånd kan även vara:

  • alkoholservering vid catering till slutet sällskap
  • provsmakning av alkohol
  • tillfällig utökning av serveringstiden vid enstaka tillfälle eller tidsperiod

Det ska alltid finnas serveringsansvarig personal på plats i verksamheten.
Det kan vara tillståndshavaren själv eller en utsedd serveringsansvarig person.

Anmälan

Tillståndshavaren ska anmäla till kommunen vilka personer som har utsetts att ansvara för serveringen av alkoholdrycker och alkoholdrycksliknande preparat.

Anmälan är kostnadsfri.

Tänk på att alltid anmäla ändringar om det tillkommer serveringsansvariga eller det ändras vem det är.

Vid anmälan ska samtliga serveringsansvariga vid anmälningstillfället anges. Ange alltså även tidigare anmälda personer (tillståndshavare behöver inte anmälas som serveringsansvariga).

Den senaste gjorda anmälan är den som gäller.

Krav och regler om serveringsansvariga

Den som är serveringsansvarig ska ha tillsyn över serveringen och vara närvarande på serveringsstället under hela serveringstiden.
Det sista gäller dock inte vid rumsservering på till exempel hotell.

Den som är serveringsansvarig ska ha fyllt 20 år och vara lämplig för uppgiften med hänsyn till sina personliga egenskaper och omständigheterna i övrigt.

Endast den som är anställd av tillståndshavaren eller som är inhyrd av ett bemanningsföretag, får anlitas som köks- eller serveringspersonal eller för uppgifter som är av betydelse för ordning och nykterhet.
Detta gäller dock inte ordningsvakter som förordnats enligt 2 §, p. 4 lagen (1980:578) om ordningsvakter.

För dig som redan vet vilka regler som gäller och vad du behöver göra, finns alla blanketter och e-tjänster samlade.

Riktlinjer för serveringstillstånd och alkoholtillsyn

Det övergripande målet med den svenska alkoholpolitiken är att minska alkoholens medicinska och sociala skadeverkningar.
Därför har vi lagstiftning som reglerar försäljning och servering av alkohol.

Kommunen måste ha riktlinjer för hur vi hanterar ansökningar och vad vi vill uppnå.

Genom riktlinjerna kan kommunen både förmedla vad som gäller enligt alkohollagen och anslutande föreskrifter och tydliggöra vilka hänsyn till lokala förhållanden vi tar när vi prövar serveringstillstånd.

Kontakta oss

Om du har frågor kring försäljning och servering av alkohol, kan du kontakta miljö- och byggförvaltningen miljo@hammaro.se eller telefon 054-51 50 00.

Sidinformation

Senast uppdaterad:
11 september 2024