Gå till innehåll

Från yrkesmilitär till projektledaren som driver Hammarös skolprojekt framåt - träffa Rikard

Höga stängsel skymmer den rustika byggnaden som tornar upp sig framför gröna trädtoppar. Byggnadsarbetare med vita hjälmar och gula västar syns lite varstans runt bygget av den nya förskolan på Anneberg. -I början av maj kommer möblerna och strax därefter kommer äntligen barnen och pedagogerna få flytta in i lokalerna. Det ser jag verkligen fram emot! säger Rikard Enér, projektledare för skolprojekten på Hammarö.

Rikard Enér, projektledare

Foto: Rikard Enér, huvudprojektledare för skolprojekten på Hammarö.

Att vara den strategiska ledaren som ser helheten

Rikards ansvar som huvudprojektledare är att se till att det finns en övergripande plan och organisation för hur alla projekt ska drivas.

-I det tidiga stadiet tillsatte jag en projektledare för respektive projekt som jag tillsammans med representanter från bildningsförvaltningen och fastighetsenheten ville göra delaktiga.

Nästa steg var att säkerställa att kommunen har rätt resurser.

Vi bygger skolor för elevernas, pedagogernas och driftorganisationens skull därför vill jag att det alltid finns människor med i projektet som har förståelse för verksamheten.

Rikard Enér på rundvandring på bygget

Foto: Joakim Axelsson bitr rektor (från vänster) och Rikard Enér besöker Annebergs förskola.

Utlandstjänstgöring, egen företagare och utbildad ingenjör - det är inte en slump att Rikard är huvudansvarig för Hammarös största projekt genom tiderna

-Jag var yrkesmilitär och var på utlandstjänstgöringar i ett par år. Denna tid lade en bra grund som ledare, det finns mycket inom det militära som du kan applicera i det civila livet.

Efter tjänstgöring utomlands drev Rikard eget företag några år.

- Då fick jag lära mig att vara flexibel, tro på mig själv och hitta lösningar. Efter något år blev suget efter att få läsa till ingenjör så pass stort att jag gjorde slag i saken och läste till bergsingenjör.

Efter några år i Stockholm med stora infrastrukturprojekt fick han anställning i Hammarö kommun.

En viktig egenskap är nog att våga lita på sig själv, det är inte alltid så lätt att göra alla gånger. Men om du inte klarar av det så blir du nog väldigt stressad till slut och då blir du inte långvarig inom projektledning.

Flera händelser som skapat snäva tidsramar, hur går arbetet med skolprojekten?

- Ofantligt bra faktiskt! Vi har mycket kompetent personal och alla som är med i projektet är verkligen drivna.

Skolprojekten har sedan start tvingats anpassa sig efter en lång händelsekedja som inleddes med brand och skollokaler som var i så dåligt skick att de behövde evakueras. Tiden för projektens olika faser tvingades därför ske exceptionellt snabbt för en kommun.

- Alla som ingår i projektorganisationen fick reda på våra förutsättningar från början och trots tidsutmaningarna följs samtliga tidsplaner och det går över förväntan ekonomiskt.

Annebergs förskola

Rikard medger att det finns risker och utmaningar med att bygga så mycket samtidigt men även stora möjligheter.

-Effekten av att bygga mycket under samma tid ger möjligheten att pressa priser vid inköp och effektivisera byggprocessen så att mer pengar kan frigöras till barnens utbildning.

Barn, pedagoger och rektorer är med och påverkar

Skolprojekten skriver historia genom att vara störst till sin storlek och med flest involverade samarbeten inom kommunens områden. Biträdande rektor, Joakim Axelsson, är projektets representant från bildningsförvaltningen.

Rikard Enér med kollegor

Foto: Johan Näsman (till vänster) platschef för bygget av Annebergs förskola visar runt på området.

-Alla de processer som rektorer, pedagoger och barn varit med i tror jag kommer ge en bra förståelse för hur byggnaderna är tänkta att fungera. Det kommer skapa trygghet för skolans verksamhet.

- Kanske har vi inspirerat några barn när de fått vara delaktiga och se resultatet av deras närvaro när skolorna växer fram.

Vad anser du att skolprojekten kan leda till för positiva förändringar för elever och lärare?

Jag tror på att det är viktigt för barn att verkligen röra på sig och få utmana sig själva, både motoriskt och intellektuellt, det bygger självförtroende.

Jag hoppas att utemiljöerna vi tar fram leder till en bra utveckling hos våra barn. För våra pedagoger hoppas vi såklart att vi underlättar deras vardag. Att vi har lokaler som gör deras arbete lättare.

Annebergs förskola, lekomårde

Rikard är övertygad om att bra lokaler utöver en bra verksamhet underlättar arbetet med att rekrytera ny personal.

- Vi försöker ge förutsättningarna till personalen att utvecklas med lokalerna och de moderna lärmiljöerna. Vi går mot en mer aktivitetsbaserad undervisning och våra nya lokaler är en del i den utvecklingen.

Hur är det att leda ett så stort projekt i en så liten kommun som Hammarö?

-Det är väldigt givande men utmanande. Jag har fått ett stort förtroende och avser leva upp till det.

Till en början beskriver Rikard att han såklart var nervös inför det stora uppdraget men det tog inte lång tid innan han började känna sig trygg.

-Jag har duktiga projektledare och kollegor med mig som jag har stort förtroende till.

-Ensam uträttar du inga stordåd, det är viktigt att komma ihåg det. Det har gått så bra som det har gjort för att alla involverade verkligen presterar.

Snart springer barnen på Annebergs förskola

Allt luktar nytt i de ljusa lokalerna som låter solen skimra in genom de breda och höga fönstren. Doften av nymålad färg och trä gör sinnena medvetna om att vi är bland de första besökarna.

Just nu pågår det sista jobbet på Annebergs förskola. I början av maj kommer möblerna och inte långt därefter får äntligen barnen och pedagogerna flytta in.

Byggarbetare i utemiljön på Annebergs förskola

-Det ska bli spännande att få besöka verksamheten när de varit i gång ett tag och se vad pedagoger och barn tycker.

Hur trivs du med att vara projektledare?

-Jag trivs väldigt bra, det är givande att få se projekt växa fram! Särskilt när det gäller detta projekt.

-Jag var en sådan kille som inte trivdes så bra i skolan när jag var ung. Så på ett personligt plan känns det väldigt bra att få vara med och utveckla skolor som jag känner blir bra.

Sidinformation

Senast uppdaterad:
4 september 2024