Möt vår VA-tekniker Hans som rycker ut på vattenläckor
*Telefon ringer* Kommunrådgivare svarar: Välkommen till kontaktcenter, vad kan jag hjälpa till med? Invånare, stressad ton: Det forsar upp vatten här, det behöver komma hit någon fort! Så här kan det se ut. Starten och det första steget som leder arbetet för kommunens VA-tekniker mot att laga en vattenläcka. Den som får samtalet och nås av informationen i nästa steg är VA-tekniker Hans Eriksson.
Foto: VA-tekniker Hans Eriksson vid Hammarö kommun.
Det viktigaste – att invånarna har vatten
-Vårt uppdrag är att ta bort vattenläckan men samtidigt göra vårt bästa för att så många som möjligt ska få vatten.
När det sker en vattenläcka på Hammarö rör det sig ibland om stora stammar, kallade matarledningar, som behöver lagas vilket kan ta en hel del tid.
-Matarledningar är 400 i diameter och då är det inte bara att gå ner och laga på en timme. Är det en vanlig servisläcka eller en 110 ledning, då kan vi gräva oss ner och bara sätta ett svep runt och laga så är det fixat.
Fördelen med de stora matarledningarna är att de inte är kopplade direkt till fastigheter utan till mindre ledningar som går paralellt med den stora ledningen. Det betyder att det oftast går att stänga vattentillförseln från den skadade ledningen och låta vattnet släppas på från andra hållet. På så sätt kan boende få vatten trots att arbete pågår med att laga en vattenläcka.
-Då kan vi jobba i lugn och ro utan att känna pressen att det finns folk som står utan vatten!
En praktiker som arbetar bäst med händerna
Hans utbildade sig först till plåtslagare och svetsare vid en yrkeshögskola på Hammarö med målsättningen att få jobb på industrin (Skoghalls bruk) men när skolan var klar ryckte han in och gjorde lumpen. Tillbaka på plats började han arbeta som reparatör inne på lasarettet i Karlstad. Under några år har han sedan arbetat som snickare vid en byggfirma och sedan avverkat många år av sitt liv inom industrin som processoperatör.
Jag gillar att jobba med mina händer och har svårt för att läsa till mig kunskap. Ser jag på när någon utför ett jobb så kan jag oftast det sen. Det är mitt kall, skulle jag bli av med de här då skulle jag inte klara mig så länge!, ler Hans och visar upp sina arbetarhänder.
Vid Hammarö kommun har Hans arbetat i snart 13 år och i ansvaret som VA-tekniker ser han till att allt som berör vatten hemma hos invånarna fungerar som det ska.
-Jag har hand om vattenmätare, vattenprover, söka vattenläckor och avloppsstopp och jag hjälper rörmokare som behöver få ventiler öppnade och stängda vid ett jobb.
Utöver det har Hans hand om driften för ett litet Vattenverk kommunen har ute i Svenshult som förser vatten till fyra fastboende och förskolan Gökboet.
Söndagen när Hans styrde upp jobbet
Under en helg för ett par år sedan skedde en stor vattenläcka på Hälltorp. Den gången var Hans ledig och ute på motorcykeltur. När han under söndagen var på väg hem hann Hans knappt landa innan telefonen ringde.
- Det var precis som att de såg mig när jag kom på motorcykeln på Hammaröleden för när jag hade klätt om mig och varit hemma i en kvart ringde en kollega! Jag fick åka ut direkt och hjälpa till.
Vattenläckan hade skett under lördagen och det var en 400 ledning som spruckit i en krök. Det var en ordentlig skada som visade sig vara väldigt svårlagad.
-De som var på plats och hade jouren under helgen var helt slut efter att ha arbetat hela natten och halva dagen så jag fick gå in och styra upp det. Först var vi tvungna att spärra av och ställa ut grindar för det hade samlats folk som stod precis inpå arbetsplatsen. Ingen av kollegorna som jobbat natten hade fått ordentligt med mat i sig så det fick vi orda.
-Det slutade med att vi fick laga ledningen med spännband för att lyckas förse de boende med vatten samma dag. Dagen efter fick vi börja om på nytt.
Frihet att styra arbetet och träffa folk
Hans uppskattar friheten och rörligheten i jobbet som VA-tekniker. Mycket av arbetet handlar om att åka ut till respektive arbetsplats och att göra hembesök hos invånare.
-Jag trivs bra och jag sköter mig själv. Det är ett fritt jobb med eget ansvar. Det är det jag tycker är bäst här för när jag var på industrin då var jag fast innanför väggarna.
-Här får jag träffa folk när de ringer och behöver hjälp med till exempel en läckande vattenmätare. Den jag träffar vid ett hembesök kanske inte har haft någon hemma hos sig på flera dagar. Då måste jag vara trevlig och lyssna och inte bara vara VA-tekniker.
Foto från vänster: Per-Erik Emilsson driftledare och Hans Eriksson VA-tekniker ute på arbete.
Dagarna ser olika ut för Hans och det kan uppstå många oväntade möten under arbetets gång. Ibland är reaktionerna blandade och inte alltid positiva.
-Jag har inga problem att prata med folk. De får gärna skälla på mig. Det rinner av mig och det är något jag har lärt mig att handskas med.
Vad har du för utmaningar?
-Det är en utmaning så fort jag åker ut på ett jobb! När en invånare ringer och misstänker ett fel på en vattenmätare kan det vara en utmaning att be personen beskriva vad som hänt. Då försöker jag på ett pedagogiskt sätt ställa rätt frågor och be personen förklara problemet så att jag kan göra en bedömning över hur det ska lösas.
Innan Hans fortsätter svara på frågan om utmaningar i jobbet funderar han lite och utbrister sedan med ett stort leende.
-Jag gillar att vara med på vattenläckor! För då händer det något och det är lite action ifrån den vanliga dagen!
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 4 september 2024