Elisabeth är en av Sveriges nya fritidshemsutvecklare
-Jag tycker det är fantastiskt kul att Hammarö kommun satsar på fritidshemmen, säger den nya fritidshemsutvecklaren Elisabeth Bellström. Elisabeth är medarbetaren som älskar att jobba med utvecklingsfrågor och att få möta både stora och små människor.
Foto: Elisabeth Bellström, kommunens nya fritidshemsutvecklare.
Elisabeth Bellström är Karlstadsbon som sökte sig ut till öa tack vare sin gedigna arbetslivserfarenhet som lärare i fritidshem och sitt intresse för utveckling. Tjänsten som fritidshemsutvecklare har hon haft sedan augusti 2022 och det är en ny tjänst och satsning för kommunen som hon är glad att få ta del av.
- Jag tycker det är så häftigt att vara med där det händer och uppdraget lät roligt, spännande och utmanande, säger hon.
Elisabeth blev klar fritidspedagog 1987 så hon har skaffat sig en lång och gedigen erfarenhet av yrket. Under årens lopp har hon varit med om en hel del förändringar inom verksamheten.
- Från början låg inte fritidshemmen på skolorna och man hörde till socialförvaltningen. Det fanns fritidshem som låg ihop med förskolorna och en del var fristående i egna hus eller lokaler. Det var senare som man ansåg att de hörde ihop med skolorna.
Unik satstning på fritidsverksamheten
Anledningen till att den här tjänsten har skapats tror Elisabeth beror på att det just nu satsas mycket på forskning och utbildning inom fritidshem. Men den här typen av tjänst är än så länge ganska ovanlig.
-Tjänsten är ny och söker du på den så finns den inte på så många ställen i Sverige. Hammarö är i framkant med att satsa på och utveckla fritidshemmen och det är jättekul. Det blir en statushöjning för yrket.
Under läsåret 2022/2023, jobbar Elisabeth i huvudsak med fritidsverksamheten på Lillängsskolan och Mörmoskolan. Till stor del handlar arbetet om att ge fritidspersonalen rätt förutsättningar för att kunna tillgodose elevernas utveckling och lärande, vilket det står om i grundskolans läroplan.
Foto: Grundskolans läroplan ligger till grund för fritidshemmens verksamhet.
En bro mellan personalen och rektor
För att kunna bistå personalen med rätt sorts verktyg deltar Elisabeth i fritidsverksamheten vilket ger henne en bra bild av det dagliga arbetet.
- Jag deltar i verksamheten på fritidshemmen på eftermiddagarna och pratar mycket med personalen. Vi bollar idéer och jag släpper lite tankar här och där, det ger ju också kvalitetsutveckling.
Eftersom det satsas mycket på forskning inom fritidsverksamheten hämtar Elisabeth en massa uppslag därifrån i sitt arbete.
- Jag har så mycket erfarenhet av verksamheten sen innan. Och så läser jag all forskning som ger nya uppslag och aha-upplevelser om det man egentligen kan sen innan. Jag brukar plocka ut det som är aktuellt och viktigt som kan vara ett stöd ute i verksamheten.
Tillsammans med rektorerna följs sedan målen upp och utvärderas.
- Jag är som en bro mellan personal och rektor, en sorts kommunikationskanal. Information kommer ut snabbare och eftersom jag ser saker i verksamheten blir det mer tyngd i det jag förmedlar till rektorerna.
Foto: Elisabeth omringad av fritidshemskollegorna Andreas, Viktor och Erik.
En uppskattad resurs
Trots att hon inte har jobbat så länge i sin nya roll verkar hennes arbete redan ha gett resultat och personalen känner en styrka i att hon finns där för dem.
- Jag har fått höra att ”det är roligt att du har kommit för nu känns det att det satsas på oss”, Det har blivit en statushöjare för yrket. Personalen vet att de har mig i ryggen och kan fråga om saker. Även på kommunens andra fritidshem har de fått upp ögonen för den här satsningen och det känns spännande att se vad det kan leda till.
Elisabet berättar också att man i höstens medarbetarundersökning kunde se att punkten nöjdhet för lärare i fritidshem hade gått upp, vilket kan vara ett resultat av att personalen känner att de är satsade på.
Som ny medarbetare i kommunen är vi förstås nyfikna på vad du tycker är det bästa med att jobba här?
- Det bästa är att man vill satsa på fritidshemmen. Att det är en liten kommun gör också att allt känns närmare, alltifrån människor till beslut. Här känner jag att jag kan vara med och påverka.
Avslutningsvis, vad är det roligaste med ditt jobb?
- Alla möten med alla människor, både stora och små. Och att få vara med om att utveckla allt för att det ska bli så bra som möjligt för både lärare och elever. Att få möjlighet att dela med mig av min erfarenhet är så roligt, jag är jättenöjd med mitt jobb!
Foto: Elisabeth på Lillängsskolans skolgård.
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 5 juli 2024