Gå till innehåll

Pernilla och hennes fyrbenta pedagogiska verktyg stärker barnens självkänsla

Pernilla Sjöqvist är hemkunskapslärare, utbildad hundförare och matte till tre golden retrievers. Två av dem, Skoja och Lilja, är också hennes kollegor på Mörmoskolan. De är nämligen utbildade terapihundar, eller skolhundar som man också kan säga.

Pernilla Sjöqvist, utbildad hundförare med skolhundarna Skoja och Lilja

Foto: Pernilla Sjöqvist med skolhundarna Skoja och Lilja.

Pernilla är född i Stockholm men flyttade redan som fyraåring till Hammarö och förutom sina studier i Göteborg har hon bott eller jobbat på Hammarö sen dess. 1994 började Pernilla jobba på kommunen som lärare, men för tre år sen sa kroppen stopp och hon blev sjukskriven för utmattningssyndrom.

Då ifrågasatte hon sin vardag och vad hon ville fortsätta att göra. Svaret hade hon rakt framför ”nosen”.

- Jag har haft hund hela livet, sen jag var nio. Det var ett tag vi försökte att inte ha hund, men de gick inte, efter ett halvår hade vi hund igen. Säger Pernilla och skrattar.

Under en period var Pernilla sjukskriven. Då började hon fundera på vad hon ville göra och vad som skulle kunna hjälpa henne genom sin utmattning. I samtal med företagshälsan fick idén att ta med sig sin hund Skoja till Göteborg för att bli examinerad skolhund.

- Jag kände bara, det här gör jag. Kan jag inte använda hundarna i skolan så har jag i alla fall lärt mig något. Jag gör något som ska ge mig energi.

Det visade sig att Skoja var riktigt bra på att vara skolhund så Pernilla testade även Skojas lillasyster Lilja som även hon klarade barntestet.

- Jag föreslog idén till vår rektor som nappade. Vi hade otroligt tur att han vågade satsa på hundarna. Så nu jobbar de båda här på Mörmoskolan deltid, 3 dagar i veckan.

Pernilla Sjöqvist, utbildad hundförare med skolhundarna Skoja och Lilja

Foto: Pernilla med lillasyster Lilja.

Pedagogiska verktyg

Hundarna Skoja och Lilja blir jätteglada när vi träffar dem och vill gärna hälsa och bli klappade. Men när barnen är med, då är de lugna och i tjänst. Något hundarna är helt medvetna om.

- Vi bedriver lektioner med hundarna. Eleverna kommer inte hit för att leka med hundarna, det vet också hundarna om. Vi kan ha aktiviteter under en lektion men då är de lärande lekar som memory eller som kompis under korta pauser och då kan hundarna vara med.

Pernillas kollega Ellinor Berg, som är skolkurator och använder hundarna fyller i.

- Vi jobbar med många som är osäkra och inte tror att de kan, hundarna hjälper till att jobba upp självkänslan vilket gör att eleverna vågar testa mer i skolan, berättar Ellinor.

Skoja må vara bra på att spela memory. Men hennes huvudämne är att hjälpa barnen med självkänsla och empati.

- När eleverna är med hundarna så känner de sig utvalda. De växer och de vågar lita på sig själva, menar Ellinor och Pernilla instämmer.

Pernilla Sjöqvist, utbildad hundförare med skolhundarna Skoja och Lilja

Foto: Ellinor Berg och Pernilla Sjöqvist.

Vad betyder det att hundarna hjälper till med empati?

- Man pratar genom hunden brukar vi säga. Om någon sa det till Skoja hur skulle hon reagera? Man kan inte hantera en hund hur som helst, då blir den ledsen. Likadant med en kompis. Kroppsspråket hos en hund är enkelt för barn att förstå, förklarar Pernilla.

En hund skäller inte på dig när du inte kan

För de barn som hundarna hjälper kan det vara jobbigt med krav. Men hundarna ställer inga krav, vilket hjälper barnen att känna sig speciella och avslappnande i en lärande miljö.

Ibland kanske problemet är att det är jobbigt att gå till skolan, även då kan hundarna hjälpa till.

- Vi har använt dem för barn med hög frånvaro. Då fungerar hundarna som en trygghet man kan komma och träffa innan skolan börjar, som gör att skolan blir en positiv plats. Berättar Ellinor.

- Det kan vara en brygga mellan barnen och oss vuxna, det blir lättare att lita på oss när en hund är med. Då vågar barnen prata, säger Pernilla.

Men de är inte bara barn med behov som mår bra av hundarna. Personalen på skolan kommer gärna fram och klappar hundarna.

Är de svårt att ha hundar som kollegor?

- Nej de är enkelt eftersom det är jag som bestämmer, säger Pernilla och skrattar.

Hur har det påverkat dig att kunna ha med hundarna till jobbet?

- Det gör mig glad. Men också när jag ser att hundarna har lyckats nå fram till våra elever. Sen blir hundarna stimulerade när jag är på jobbet så det underlättar efter jobbet.

Pernilla Sjöqvist, utbildad hundförare med skolhundarna Skoja och Lilja

Visst blir en glad när ens "kollega" tittar på dig såhär?

När vi frågar Pernilla och Ellinor vad de bästa är att jobba med hundarna ger de samma svar. Att se barnen växa med självförtroende. Eleven ska kännas att de lyckas, det är det viktigaste, med eller utan hund som hjälp.

- Hundarna är något vi har sett ger effekt. Jag tror det kommer finnas på flera skolor i framtiden, säger Pernilla.

Skoja hoppar ner från soffan hon länge legat still i och gnyr till lite, som att säga att vi pratar mycket om att klappa hundarna men gör de för lite. Så några klappar får de bli innan Pernilla ska gå till nästa lektion och hundarna får vara själva en stund.

Efter att ha spenderat en kort stund med Pernilla och hennes fyrbenta kollegor känner man sig lugn, glad och uppmärksammad. Det är inget tvivel om att hon, Skoja och Lilja är vardagshjältar som förbereder våra barn för framtiden.

Foto: Skolhunden Skoja.

Sidinformation

Senast uppdaterad:
4 september 2024