Gå till innehåll

Lotteritillstånd

Lotterier kan vara viktiga för att föreningar ska få in pengar till sin verksamhet. Som förening kan ni behöva registrera lotteriet för att få lov att sälja lotter. Vänd er till Hammarö kommun för dessa så kallade registreringslotterier.

För stora lotterier som till exempel riktar sig till människor utanför den egna kommunen krävs licens från Spelinspektionen. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Men en ideell förening eller ett registrerat trossamfund kan under vissa förutsättningar i stället göra en enklare registrering hos kommunen.

En sådan förutsättning är att föreningen eller trossamfundet i huvudsak ägnar sig åt allmännyttig verksamhet. Verksamheten ska ska vara öppen för alla och ha behov av inkomster från lotterier.

En registrering gäller i högst fem år. Om ni som förening har registrerats hos kommunen kan ni under den perioden arrangera flera olika lotterier. Den totala omsättningen i föreningens lotterier (som kräver registrering) får inte överstiga 33 och 1/3 prisbasbelopp, under en femårsperiod.

Vinster och omsättning

  • I ett registreringslotteri får värdet av en kontant vinst högst uppgå till ett prisbasbelopp. Värdet på en varuvinst får vara högre.
  • Värdet av vinsterna i ett registreringslotteri ska motsvara minst 35 procent och högst 50 procent av insatsernas värde (lottpris x antalet lotter) i lotteriet.
  • Den totala omsättningen (lottpris x antalet lotter) i föreningens samtliga lotterier som anordnas inom registreringen får inte överstiga 33 och 1/3 prisbasbelopp.

Krav för registrering

  • Lotteriet får bara tillhandahållas inom den eller de kommuner där den juridiska personen är verksam.
  • Lotteriet får inte tillhandahålls från en fast försäljningsplats genom ett serviceföretag.
  • Vinstandelen ska anges på lottsedlarna, lottlistorna eller på den plats där lotteriet tillhandahålls.
  • Det ska finnas en utsedd kontaktperson för lotteriet.
  • Lotteriet får inte tillhandahållas online.

Lotteri – steg för steg

  1. Ta beslut om lotteri: Föreningens styrelse ska ta beslut om att ett lotteri ska anordnas. Lotteriet behöver anordnas inom Hammarö kommun.
  2. Utse en lotteriansvarig: Föreningen ska utse en lotteriansvarig. Det ska framgå av styrelseprotokollet vem det är samt kontaktuppgifter.
  3. Fyll i ansökningsblankett.
  4. Skicka in ansökan och övriga handlingar.

Ansökan om lotteriregistrering

Skickas till Kontaktcenter

Följande handlingar ska vara med när ni söker lotteriregistrering:

  • föreningens stadgar
  • verksamhetsberättelse för det senaste avslutade verksamhetsåret
  • protokoll från styrelsemötet med beslut om lotteriet
  • resultat- och balansräkning för det senaste avslutade verksamhetsåret
  • revisionsberättelse för det senaste avslutade verksamhetsåret.

Hammarö kommun utser en kontrollant. Kontrollanten ska tillsammans med föreningens lotteriansvarige komma överens om alla detaljer kring lotteriet innan det genomförs.

När ett lotteri är genomfört ska det redovisas för kommunen.

Vissa lotterier kräver inte registrering. Det gäller föreningar och trossamfund men också privatpersoner och företag. Det handlar då om lotterier utan kontantvinster och där både lottpris och vinstsummor är relativt låga.

Spelinspektionen informerar om lotterier utan krav på registrering eller licens Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Sidinformation

Senast uppdaterad:
9 september 2024