Gå till innehåll

Gör en återansökan

Du som återkommande ansöker om ekonomiskt bistånd gör det enklast digitalt i e-tjänsten.

Ansök via e-tjänst

När du gör ansökan digitalt behöver du inte lämna in underlaget för ansökan varje månad. Men det är viktigt att du sparar allt underlag (fakturor, kvitton med mera) för en ansökan i 3 månader.

Vi gör stickprovskontroller och en handläggare kan också begära in handlingar om det finns behov av det.

Om du blir uttagen för stickprovskontroll kommer handläggaren kontakta dig och meddela vilka handlingar du behöver komplettera ansökan med. Du kan då gå in på e-tjänsten och bifoga handlingar till den ansökan du skickat in.

Ansök via blankett

Du kan också använda vår pappersblankett vid återkommande ansökan. Du behöver då fortfarande lämna in underlag som styrker de uppgifter du lämnar i ansökan kring inkomster och utgifter.

Handläggningstid

Handläggningstiden för en komplett ansökan är 7 arbetsdagar. Är ansökan inte komplett kommer du att få ett brev med begäran om komplettering av handläggaren.

Din ansökan är inte komplett förrän alla handlingar skickats in. När ansökan är komplett kan handläggaren påbörja handläggningen av din ansökan.

Uppgifter och handlingar

Alla uppgifter i din ansökan behöver kunna styrkas med underlag av dig. Det betyder att du behöver ha handlingar som styrker utgifter du ansöker om, till exempel kvitton eller fakturor.

Det är viktigt att du lämnar rätt uppgifter vid din ansökan om ekonomiskt bistånd. Oriktiga uppgifter kan leda till att du polisanmäls för bedrägeri.

Sidinformation

Senast uppdaterad:
6 september 2024