Konsumentvägledning
Du som konsument kan kontakta Hallå konsument som är en nationell upplysningstjänst för konsumentfrågor.
Hallå konsument har tagits fram på uppdrag av regeringen och syftet med tjänsten är att det ska bli lättare för konsumenten att hitta oberoende stöd som idag finns hos kommunernas konsumentvägledning, konsumentbyråer, Konsumentverket och andra myndigheter.
Vägledarna i Hallå konsument svarar på övergripande frågor om köp, avtal, reklamationer och hållbara val. När du har frågor som bäst hanteras av den egna kommunen, konsumentbyrå eller någon annan myndighet, hjälper Hallå konsument dig rätt.
Hallå konsument hjälper till med att
- svara på frågor som gäller köp av varor och tjänster, reklamationer och konsumentlagstiftning
- ge information om hur du kan handla miljömässigt hållbart
- hjälpa dig vidare till rådgivning via Konsument Europa vid frågor om eller problem med gränsöverskridande handel
- hjälpa dig vidare till experter hos andra myndigheter, konsumentbyråer och kommunal konsumentvägledning.
Kontakt
Du kan kontakta vägledarna direkt via telefon 0771- 525 525, e-post, brev eller facebook.
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 11 september 2024