Gå till innehåll

Inköp, regler och policy

Alla upphandlingar i Hammarö kommun ska behandla alla anbudsgivare lika. Detta är också en av de grundläggande principerna för all offentlig upphandling, som till stor del bygger på direktiv från EU.

I Hammarö betonar vi utöver de grundläggande upphandlingsprinciperna Länk till annan webbplats. särskilt följande:

  • Affärsmässighet: Vi ska aktivt undersöka och ta tillvara på de konkurrensmöjligheter som finns.
  • Affärsetik: Syftet med en anbudsförfrågan ska alltid vara att teckna avtal, och vi ska inte ställa orimliga eller irrelevanta krav.
  • Hållbar utveckling: Vid alla inköp ska Agenda 2030:s ekologiska, sociala och ekonomiska hållbarhetsperspektiv tas med om det är möjligt.
  • Socialt ansvarsfull upphandling: Varor som köps ska produceras under förhållanden som är förenliga med internationella konventioner, till exempel barnkonventionen.
  • Arbetsrättsliga villkor: Som upphandlande myndighet ska vi, om det behövs, ställa krav på leverantörens villkor om lön, semester och arbetstid för de arbetstagare som ska utföra kontraktet.
  • Miljöhänsyn: Vi ska alltid överväga vilka krav vi ska ställa för att åstadkomma så liten miljöpåverkan som möjligt.
  • Tillgänglighet: Vid upphandling där lokaler, offentliga miljöer eller tekniska system påverkas ska tillgänglighetsaspekter för personer med särskilda behov beaktas.

Lokala inköp

En vanlig fråga är varför inte kommunen handlar mer lokalt? Det korta svaret är att vi inte får gynna lokala företag. Någon annan leverantör inom EU-området får inte diskrimineras eller inte bli behandlad lika. Detta är samtidigt positivt för företag i Hammarö kommun som därmed har möjlighet att leverera till andra kommuner.

Däremot kan en lokal leverantör till exempel ha en fördel eftersom kostnaden för transport inte är lika hög som för en producent som finns långt bort.

Sidinformation

Senast uppdaterad:
29 augusti 2024