Gå till innehåll

Buller

Buller är oönskat ljud som påverkar hälsa och livskvalitet. Oönskat ljud kan vara störande, särskilt när människor behöver tystnad för vila, rekreation och återhämtning.

Den som bor nära en butik, restaurang eller annan typ av verksamhet, kan bli störd av ljud därifrån.
Företag och föreningar ska ta hänsyn till och ha kunskap om att ljud från verksamheten kan störa närboende.

Vem har ansvaret?

Det är den som driver en verksamhet, har skyldighet att utreda klagomål och måste undersöka om verksamheten medför ljudnivåer som är högre än de riktvärden som finns.

Vad kan jag själv göra?

Om verksamheten finns i den byggnad du bor i, vänd dig i första hand till din fastighetsägare och berätta om problemet.
Försök att beskriva störningen, vilka tider på dygnet som det låter och var du tror det kommer ifrån.
En bra beskrivning av problemet kan göra det lättare för fastighetsägaren att hitta störningen och kontakta rätt verksamhet.

Om du inte får hjälp av din fastighetsägare eller om verksamheten inte finns i den byggnad du bor i kan du vända dig till miljö- och byggförvaltningen.

Vad kan kommunen göra?

Miljö- och byggförvaltningen informerar verksamheten om klagomålet. Det kan leda till att verksamheten utreder sina eventuellt störande ljud, och ser till att få bort dem.
Om verksamheten inte gör det frivilligt, kan miljö- och byggförvaltningen ställa krav på utredning och åtgärder.

För att bedöma om ljudet från verksamheten är för högt, använder miljö- och byggförvaltningen riktvärden från Naturvårdsverket för utomhusbuller och från Folkhälsomyndigheten för inomhusbuller.

På en byggplats görs ofta arbeten som orsakar störande buller. Det är byggherrens ansvar att se till att ljudnivåerna ligger under riktvärdena för buller från byggplatser.

Riktvärden för byggbuller

Naturvårdsverkets har riktvärden som gäller för allt buller från en byggplats.
Riktvärdena innebär bland annat lägre ljudnivåer under nätter och helger, än vardagar.
Det finns också olika riktvärden beroende på vilka verksamheter som finns i omgivningen – bostäder, skolor, vårdhem, kontorsarbetsplatser med mera.

De riktvärden som anges i Naturvårdsverkets allmänna råd Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster., ska uppfyllas alla tider på dygnet.

Sprängningsarbeten

Har du frågor som rör sprängningsarbeten Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. ska du kontakta Polisen, telefon 114 14.

Vad kan jag själv göra?

Om du störs av buller från ett bygge, vänd dig i första hand till byggherren och berätta om problemet.

Försök att beskriva störningen, vilka tider på dygnet som det låter och var du tror det kommer ifrån.
En bra beskrivning av problemet kan göra det lättare för byggherren åtgärda störningen.

Om du inte får hjälp av byggherren eller om du inte vet vem som är byggherre, kan du vända dig till miljö- och byggförvaltningen.

Vad kan kommunen göra?

Miljö- och byggförvaltningen informerar byggherren om klagomålet. Det kan leda till att verksamheten utreder sina eventuellt störande ljud, och ser till att få bort dem.
Om byggherren inte gör det frivilligt, kan miljö- och byggförvaltningen ställa krav på utredning och åtgärder.

För att bedöma om ljudet från verksamheten är för högt, använder miljö- och byggförvaltningen riktvärden från Naturvårdsverkets allmänna råd om buller från byggplatser Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Buller från väg- och spårtrafik kan orsaka höga ljudnivåer både inomhus och utomhus. Ibland kan det krävas åtgärder som fönsterbyten eller bullerplank.

Riktvärden

Hur hög ljudnivån måste vara i och utanför din bostad för att en åtgärd ska övervägas regleras av riktvärden som bestämts av riksdagen. Ljudnivån anges i måttenheten dBA.
Det långsiktiga målet är att ljudnivå inte ska vara högre än 55 dBA vid fasad till bostäder, men i många fall går det inte att nå dit inom överskådlig tid.

Ljudnivån från trafiken vid ett bostadshus, beror på hur många fordon som passerar på vägen och hur långt ifrån vägen huset ligger.
Det krävs ofta en betydande trafikmängd under en stor del av dygnet, för att den genomsnittliga ljudnivån ska bli så hög att väghållaren behöver vidta en åtgärd.

Vem har ansvaret?

Miljö- och byggförvaltningen kan ställa krav på att väghållaren vidtar en åtgärd om ljudnivån från trafiken överskrider de nationella riktvärdena.

Det är väghållaren som ansvarar för att genomföra åtgärder som dämpar ljudet om riktvärdena överskrids vid en bostad.

Om du är störd

Om du störs av trafikbuller, ska du i första hand vända dig till den som ansvarar för vägen där du bor.
På Hammarö är det antingen Trafikverket (större vägar och järnvägar) eller kommunen (övriga vägnätet).
Du kan lämna klagomål direkt till Trafikverket via deras webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

Är du osäker på vem du ska vända dig till eller inte är nöjd med den hjälp du får, kan du kontakta miljö- och byggförvaltningen.

I flerfamiljshus kan ljud från grannar upplevas som störande.
Oavsett om du bor i hyresrätt eller bostadsrätt, får du inte utsätta sina grannar för alltför mycket buller. Men du kan heller inte kräva att det ska vara helt tyst.
Normala ljud som röster, stegljud och brus från vattenledningar får man tåla i viss omfattning.

Vem är ansvarig?

Det är fastighetsägaren som har skyldighet att utreda klagomålet. Större fastighetsägare har oftast en störningsjour som du kan vända sig till om störningen är akut.
Ta kontakt med din fastighetsägare för att ta reda på om tjänsten finns tillgänglig för dig.

Vad kan jag göra själv?

Ibland räcker det att prata med grannen som stör. En god dialog med din granne kan ofta lösa problemet.
I hus som är lyhörda, händer det att din granne inte är medveten om att du upplever en störning.
Om det inte hjälper att prata med grannen, ska du vända dig till din fastighetsägare, som har ansvar för att utreda problemet.

Vad kan kommunen göra?

Miljö- och byggförvaltningen handlägger normalt inte störningar mellan grannar.
Störningar orsakade av beteende eller hur någon nyttjar sin bostad, kan istället hanteras med stöd av jordabalken eller ordningslagen.
Upplever du störningar orsakade av dina grannar bör du i första hand kontakta dina grannar som ger upphov till störningen och därefter vid behov din fastighetsägare.

Problem med buller

Om du har problem med störningar från buller och du inte får hjälp när du vänt dig till den som stör, kan du vända dig till miljö- och byggförvaltningen via miljo@hammaro.se eller 054-51 50 00.

Tänk på att vi inte kan göra något åt störningar som är kortvariga och som inte är återkommande.

Sidinformation

Senast uppdaterad:
11 september 2024