Bostadsanpassning
Du som har en bestående funktionsnedsättning kan ansöka om bostadsanpassningsbidrag. Med bidraget kan du göra anpassningar av din bostad så att du kan bo kvar och få ditt dagliga liv att fungera.
Vilka åtgärder kan man få bidrag för?
Du kan få bidrag för nödvändig anpassning av bostadens fasta funktioner, i bostaden och i anslutning till den.
Med fasta funktioner menas sådant som du normalt inte tar med dig vid en flytt.
Exempel på anpassningar
- trösklar
- stödhandtag eller ledstänger
- spisvakt
- duschplats
- bredda dörröppningar
- kök
- belysning
- hiss eller ramp
- dörrautomatik
- spol- och torkanläggning
Du kan inte få bostadsanpassningsbidrag om ditt behov av anpassning kan tillgodoses med hjälpmedel som erbjuds av regionen eller kommunen.
Normalt underhåll av bostaden kan du inte få bidrag för.
Om du flyttar gäller särskilda krav på att du väljer en tillgänglig bostad.
Vem kan ansöka?
Bostadsanpassningsbidrag riktar sig till dig som har en bestående funktionsnedsättning, oavsett ålder.
Det måste finnas en klar koppling mellan funktionsnedsättningen och åtgärderna som du ansöker om.
Du kan ansöka om bidrag för att anpassa den bostad där du bor permanent.
Kan jag ansöka med hjälp av ett ombud?
Ja, det går bra.
Hur går ansökan till?
Miljö- och byggförvaltningen handlägger din ansökan om bostadsanpassningsbidrag.
Du ansöker genom att skicka in en ansökningsblankett, där du anger vad du vill ansöka om för åtgärder.
Handlingar som behövs
Du behöver skicka med ett intyg från en sakkunnig person, som styrker behovet av anpassningen.
En sakkunnig är till exempel en arbetsterapeut, fysioterapeut eller läkare.
Vid omfattande åtgärder kan du bifoga en kopia av offert eller kostnadsberäkning till din ansökan.
Det är ditt sätt att redovisa hur mycket pengar som behövs för att betala åtgärderna i ansökan.
Om du inte själv äger din bostad behöver din fastighetsägare godkänna att anpassningarna får utföras.
Det gäller också om någon annan står på hyreskontraktet eller äger bostaden tillsammans med dig.
För en snabbare handläggning, be fastighetsägaren fylla i sitt medgivande direkt på blanketten.
Hembesök
Ibland behöver handläggaren besöka din bostad i samband med ansökan för att göra en bedömning av åtgärderna.
Beslut
När vi har utrett din ansökan kommer du att få ett beslut.
Du kan få bidragsansökan beviljad eller avslagen. Beslutet skickas till dig via post.
I beslutet står det belopp som du har blivit beviljad.
Beställa åtgärder
1. Du kan välja att själv beställa beviljad åtgärd
Då beställer du direkt från en entreprenör som innehar F-skattsedel och behörighet inom aktuellt område.
Du ansvarar själv för att betala fakturan och behöver skicka en kopia till oss för att få bidraget utbetalat.
Den färdiga anpassningen äger du.
2. Du kan välja att kommunen beställer åtgärden åt dig
Då anger du detta på ansökningsblanketten.
Beställningen sker i ditt namn, och görs av en entreprenör som vi väljer.
Fakturan för åtgärden skickas till kommunen, som sköter betalningen åt dig.
Den färdiga anpassningen äger du.
Tänk på
Om du beställer ett större arbete än vad som ingår i beslutet, betalar du själv för det som inte ingår i beslutet.
Om du väljer att göra arbetet själv, kan du inte få bidrag för arbetskostnaden utan endast för kostnad av material.
Du måste lämna in kvitton för att kunna få bidraget utbetalt.
Reparation och service
Om du fått bostadsanpassningsbidrag till en anpassning av tekniskt slag, till exempel en hiss eller dörrautomatik, så kan du vara berättigad att få bidrag för eventuella reparationer och besiktningar.
Om en anpassning skadats genom slitage som beror på din funktionsnedsättning kan du få bidrag till reparation av skadan, även om anpassningen inte är teknisk utrustning.
Kontakta oss, om du ha frågor kring service och reparation.
Återställningsbidrag
Fastighetsägare till flerbostadshus kan söka återställningsbidrag. Bostadsrättsföreningar kan endast ansöka om bidrag för återställning i föreningens allmänna utrymmen.
Ägare till ett småhus eller en bostadsrätt, kan inte söka återställningsbidrag.
Återställningsbidrag innebär ett ekonomiskt bidrag för att återställa en tidigare tillgänglighetsanpassad bostad, alltså ta bort tillgänglighetsanpassningen.
Kontakta oss, om du ha frågor kring återställning.
Kontakta oss
Om du har frågor om bostadsanpassning, kan du kontakta oss mbn@hammaro.se eller 054-51 50 00.
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 11 september 2024