Ansvar för gator och vägar
I kommunen har olika huvudmän ansvar för olika bilvägar. Majoriteten är kommunens medan Trafikverket ansvarar för de statliga. Det finns också enskilda vägar.
Det finns 4,5 mil gång- och cykelväg i Hammarö kommun.
Vi har 32 mil bilväg varav
- 20 mil av bilvägarna är kommunala,
- 10 mil är enskilda vägar,
- 2 mil av vägarna ansvarar Trafikverket för.
Hammarö kommun arbetar varje år med att underhålla kommunens gator, gång- och cykelvägar. Utifrån en inventering prioriteras de gator som är i störst behov av underhåll.
Enskilda vägar som kommunen ansvarar för
Hammarö kommun ansvarar för drift och underhåll för utpekade enskilda vägar som har ett kommunalt allmänintresse. Det är vägarna till Räggårdsviken, Skage fyr och Hult.
Felanmälan
Har du uppmärksammat fel eller brister och vill göra en felanmälan?
eller kontakta Kontaktcenter.
Fastighetsägares ansvar
Du som fastighetsägare har ansvar för att växtlighet i form av buskar, häckar eller träd inte hindrar kommunens gångbanerenhållning och underhållsarbeten. Ansvaret avser gångbana eller annat utrymme utanför fastigheten som behövs för gångtrafiken. Med annat för gångtrafiken erforderligt utrymme avses främst den del av vägen som används för gångtrafiken när särskild gångbana inte finns.
Om du som fastighetsägare inte fullgör dina skyldigheter kan kommunen ta ut en avgift för att vidta åtgärder.
Ansök om ny eller ändrad utfart till allmän väg
Du som fastighetsägare behöver ansöka vid ny eller ändrad utfart från din fastighet till en allmän väg.
Enligt väglagen måste du som fastighetsägare alltid ha tillstånd från väghållningsmyndigheten för att ansluta en enskild väg eller
en tomtutfart till allmän väg.
Det gäller även om vi vill ändra en befintlig anslutning, till exempel bredda eller flytta den. Med den här blanketten kan du ansöka om tillstånd för anslutning till de vägar som Hammarö kommun är väghållare för.
Enskild väg
En enskild väg är en väg som inte är allmän eller kommunal. Enskilda vägar ägs av en väghållare, som är juridiskt ansvarig för vägen. Vanligtvis utgörs väghållaren för enskilda vägar av samfällighet av boende, flera markägare eller en förening.
Mer information om enskild väg
Väghållaren ansvarar för underhåll av sin enskilda väg i form av snöröjning, barmarksunderhåll, dammbindning samt röjning och slåtter.
Väghållare av en enskild väg har rätt att besluta om restriktioner för trafik med motorfordon. Det kan till exempel röra sig om begränsningar i bruttovikt under källossning eller förbud mot motorfordon utan tillstånd. Väghållaren kan däremot inte besluta om förbud mot trafik för gående eller cyklister och inte heller om hastighet på vägen.
Informationsansvar
Väghållaren ansvarar för att uppdatera den information som Trafikverket har om vägen, till exempel antalet boende längs vägen och trafikbelastningen. Utöver det ansvarar väghållaren för att de som ingår i samfälligheten eller som bor längs vägen är informerade om vad som gäller.
Vägbidrag
Väghållare av enskild väg har möjlighet att ansöka om ett kommunalt bidrag med 2,50 kr/m väg. Ett fåtal enskilda vägar är också berättigade till statsbidrag, i första hand längre vägar med fastboende. Statsbidraget söks och beslutas utav Trafikverket. Kriterier för att ansöka om statsbidrag finns hos Trafikverket Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
För att kunna få bidrag från kommunen gäller följande:
- Det måste finnas en aktiv samfällighetsförening som hanterar vägunderhållet. Vägsamfälligheten ska redovisa en styrelse, alternativt ska representant styrka att denne agerar på vägsamfällighetens uppdrag.
- Vägen måste vara tillgänglig för allmänheten. Vägen får inte stängas av med till exempel vägmärken eller en bom.
- Samfälligheten måste ansöka om bidrag hos kommunen varje år. Ansökan ska skickas in under det kalenderår som bidraget söks för.
I ansökan ska följande information finnas med:
- Namn på vägsamfälligheten
- Namn och adress till kontaktperson
- Aktuell väglängd som bidrag söks för
- Bankgiro eller plusgiro för inbetalning. Bankkonto kan fungera för mindre föreningar om styrelsen intygar att det är okej.
- Protokoll eller annat dokument som bekräftar att kontaktpersonen har befogenhet att agera på samfällighetens vägnar. Detta behöver bara skickas in när kontaktpersoner byts.
Ansökan om kommunalt vägbidrag skickas till Kontaktcenter.
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 9 september 2025