Gå till innehåll

Missbruk och beroende

Om du eller någon i din närhet har problem med alkohol, droger eller spel finns det hjälp att få. Ta första steget genom att kontakta vår mottagningsenhet.

Du som bor i Hammarö kommun kan kontakta mottagningsenheten vid Individ- och familjeomsorgen. Våra socialsekreterare brukar sedan ta kontakt för ett personligt möte.

Telefon: 054-51 51 85
E-post: individ-och-familjeomsorgen@hammaro.se

Om du känner dig osäker erbjuder vi informationssamtal vid ett tillfälle där vi tillsammans gör en första bedömning av hjälpbehov. Vi informerar om de olika behandlingsmöjligheter som öppenvården erbjuder. Du får också vägledning till andra möjligheter och alternativ. Kontakta oss via samma telefon eller e-post som ovan.

När någon har problem med missbruk drabbas hela familjen. Anhöriga påverkas ofta negativt och det blir lätt att glömma sina egna behov och känslor.

Hammarö kommun erbjuder stöd i form av en anhöriggrupp. Vi genomför individuella samtal vid behov.

Ansök om anhörigstöd

Du kan kontakta oss via telefon 054-51 51 85. Du kan också använda blanketten nedan.

Om du ansöker via blankett - gör så här:

  • Fyll i och lämna blanketten till receptionen på IFO-Huset på Mörmovägen 8 eller på Kontaktcenter i kommunhuset.
  • Adressera brevet till enhetschef Linda Ekedahl.


Så går anhörigstödet till

  • Anhörigstödet ges främst i grupp.
  • Måndagar, klockan 17.00-19.00 på Mötesplats Hammarö (Clevevägen 1)
  • Leds av alkohol- och drogteraputer.
  • Anhörigstödet pågår under 8 veckor.
  • Varje vecka har ett tema.

    Anhörigstöd är en frivillig, icke-biståndsbedömd insats som inte journalförs.

Om någon i din närhet har problem med alkohol, droger eller spel om pengar och har svårt att på egen hand ta sig ur sitt missbruk, kan du göra en orosanmälan.

Under dagtid kan du kontakta mottagningsenheten på Individ- och familjeomsorgen.
Telefon: 054-51 51 85
E-post: ifo@hammaro.se

Utanför kontorstid kan du kontakta Socialjouren.
Telefon: 054-540 54 14 och 054-540 50 54

Det går att göra en orosanmälan anonymt.

Om situationen är akut och livshotande, ring 112.

Efter en anmälan

När socialtjänsten får in en anmälan om oro för en vuxen person kommer en kontakt att tas med personen ifråga där den kommer erbjudas stöd om det finns behov. För minderåriga kommer en kontakt också tas med vårdnadshavare. I vissa fall när det är fara för den enskildes liv och hälsa kan socialtjänsten inleda en utredning mot den enskildes vilja enligt Lagen om vård av missbrukare i vissa fall (LVM).

På grund av sekretess kan vi inte återkoppla till den som gjort anmälan om vår kontakt med personen. Fortsätter din oro är du istället välkommen att göra en ny anmälan.

Detta händer efter ansökan

När du kontaktat vår mottagningsenhet bokar vi in ett möte med dig där du får berätta om dina behov. Du får mer information om de insatser vi kan erbjuda.

Efter att vi har fått din ansökan kommer vi tillsammans med dig att utreda behoven och vilket stöd som kan passa för dig. Alla sådana utredningar är individuella men dina önskemål och behov är utgångspunkten för vårt arbete.

Om du blir beviljad insatser kommer socialsekreteraren att samarbeta med dig och de som utför insatserna för att stödet ska bli så bra som möjligt.

Gäller ansökan en person som är under 18 år kommer ni ha kontakt med socialsekreterare som jobbar med familjer, barn och ungdomar.

All personal har tystnadsplikt.

Öppenvårdsinsatser/Ankaret

Inom Hammarö kommuns öppenvård Ankaret finns alkohol- och drogterapeuter och boendestödjare.

Öppenvården erbjuder

  • kartläggning/utredning och bedömning av missbruks- och beroendeproblematik
  • samtalsbehandling och motiverande samtal
  • 12 stegs behandling
  • återfallsprevention
  • stöd till närstående, enskilt, familj och i gruppformat.

Öppenvården Ankaret samarbetar också med sjukvården i Region Värmland för till exempel medicinska bedömningar och provtagning.

Fokus i arbetet är

  • att stärka och tro på individens egen förmåga till förändring
  • att utgå från varje människas individuella behov och möjligheter att åstadkomma en personlig förändring
  • att ta till vara på eventuella resurser i övrig familj och nätverk i syfte att arbeta med hela människan och dess anhöriga
  • att ge hopp om att en förändring är möjlig.

Om man är förälder och har problem med alkohol, narkotika eller spel påverkar det alla i familjen på något sätt. Det kan t ex handla om familjeklimatet, föräldrarnas eller barnens hälsa, förutsättningarna för föräldraskapet, vardagen och hur barnen mår.

Förälderns problem kan bli en gemensam hemlighet och något som kan vara svårt att tala om. Vår erfarenhet är att detta tar energi och skapar stress för alla i familjen. Även små barn kan bära på en oro eller en känsla av att något är fel.

Barn kan även påverkas om föräldern som har problem inte lever med eller träffar barnen. Det kan t ex handla om oro eller funderingar kring den andre förälderns hälsa och mående.

På Hammarö riktar anpassar vi därför stödet efter hela familjens behov. Vårt mål med det familjeorienterade arbetssättet är att stärka er familj och kunna förebygga framtida ohälsa. Därför är det bra om hela familjen är involverad och delaktig i planeringen och får information om vilken slags hjälp som finns att få i kommunen.

Först kommer ni att få träffa socialsekreterare som utreder er familjs situation och eventuella behov av stöd.

På vår öppenvård erbjuds professionell missbruksbehandling, anhörigstöd, barnsamtal och familjesamtal. Vår personal har lång erfarenhet av att möta både barn och vuxna och att samtala kring riskbruk, missbruk och beroendeproblem. Vill ni veta mer om olika insatser kan man boka ett informationssamtal med öppenvården eller prata med er socialsekreterare.

Vi stöttar genom att:

  • Hjälpa familjen att kunna tala om problem och allas individuella upplevelse.
  • Ge barnen stöd anpassat efter barnets mognad och ålder.
  • Ge missbruksbehandling utifrån individuellt anpassade behov (individuellt eller i grupp).

Kontaktuppgifter till Ankaret
Funtionsbrevlåda: ankaret@hammaro.se

Alkohol- och drogterapeuter
Per-Anders Savela
070-232 71 76
p-a.savela@hammaro.se

Sandra Tenskog
070-213 07 55
sandra.tenskog@hammaro.se

Boendestödjare
Annika Palovaara
070-313 89 02
annika.palovaara@hammaro.se

Enhetschef
Linda Ekedahl
054-51 52 17
linda.ekedahl@hammaro.se

Sidinformation

Senast uppdaterad:
12 september 2024