Gå till innehåll

Bygglov - steg för steg

Ett bygglov ger dig rätt att bygga, ändra eller riva det du planerar. Ta reda på vad som gäller innan du startar ditt projekt.
Med rätt ritningar och andra handlingar kan vi granska din ansökan så snabbt som möjligt.
Tänk på att du inte får börja göra något innan du fått ett startbesked.

Det du vill göra kan behöva bygglov. Ibland räcker det med en bygganmälan, som är en enklare och snabbare process. Ibland behövs inget tillstånd alls.
Om du inte redan vet att du behöver bygglov, ska du börja med att ta reda på det.

Innan du börjar planera ditt projekt är det viktigt att du tar reda på vad du får eller inte får bygga på din fastighet. Detta bestäms i detaljplanen för ditt område, som kan vara ett par kvarter eller några fastigheter.

Hitta detaljplaner i Hammarö kommun Öppnas i nytt fönster.

Om du har planer på att bygga något som kräver bygglov, kan du först söka förhandsbesked. Det är ett sätt för dig att tidigt få reda på om det du planerar att bygga överhuvudtaget är möjligt att bygga, på just den plats som du tänkt dig.

Du slipper lämna in fullständiga bygglovsritningar, men får ändå ett bindande besked.

Ibland kan ett positivt förhandsbesked vara förenat med villkor, till exempel hur väg- eller VA-frågor ska lösas.
Om du fått ett positivt förhandsbesked ska du ansöka om bygglov inom två år, annars upphör förhandsbeskedet att gälla.

  • Bifoga karta med den tänkta placeringen av byggnaden samt ritning eller skiss på den tänkta byggnaden.
  • Bifoga en redovisning för hur väg- och VA-frågorna är tänkta att lösas.

  • Situationsplan, skalenlig i skala 1:400 eller 1:500
  • Planritning i skala 1:100
  • Fasadritningar med marklinjer i skala 1:100
  • Sektionsritningar i skala 1:100
  • Nybyggnadskarta vid nybyggnation med angivet koordinat- och höjdsystem

Beställ nybyggnadskarta eller tomtkarta Öppnas i nytt fönster.

  • Ritningarna ska vara fackmannamässigt utförda enligt exemplen. Om du inte kan göra det själv anlitar du en fackman.
  • Det ska tydligt framgå på ritningen vad ansökan avser och vad som är befintligt.
  • Vid om- och tillbyggnad ska en ritning på befintlig utseende och en ritning på ditt nya förslag skickas in.
  • Ritningarna ska ha ett ritningshuvud där fastighetsbeteckning, ärendemening, datum, skala, numrering och vem som har upprättat ritningen anges.
  • Ritningarna ska vara i svartvitt, de ska inte innehålla färgmarkeringar.
  • Ritningarna ska vara tydliga, kopierbara och inte vara ritade på millimeterpapper.
  • Foton och bildillustrationer godtas inte som ritningar.
  • Ritningar i större format än A3, ska sändas in digitalt.

En kontrollansvarig (KA) hjälper byggherren att se till att lagar och regler följs. Du ska fylla i vem som är kontrollansvarig när du gör din ansökan om bygglov.

Den som är kontrollansvarig gör bland annat inspektioner, ser till att arbetsmiljön är säker och är med på tekniskt samråd.

Huvudregeln är att det ska finnas kontrollansvariga om det som ska göras kräver bygglov, rivningslov, marklov eller anmälan.
Men det finns undantag. Vid mindre projekt som att bygga inglasade uteplatser och mindre garage krävs normalt inte någon kontrollansvarig.

Det är miljö- och byggnadsnämnden som avgör om kontrollansvarig krävs.

En kontrollplan ska du lämna in, även om det inte krävs någon kontrollansvarig.

En kontrollansvarig måste vara certifierad.

Hitta och få mer information om kontrollansvariga – Boverket Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Hitta KA - Kiwa Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Hitta KA - RISE Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Ansök i första hand digitalt via vår e-tjänst. Även om du saknar digitala ritningar, kan du skicka in din ansökan digitalt och sedan komplettera via vanlig post.

Du kan också följa ditt ärende, göra kompletteringar och ta del av beslut via våra e-tjänster.

Våra e-tjänster kräver att du har BankID.
Om du inte har någon e-legitimation, kan du få hjälp att logga in i e-tjänsterna i Kontaktcenter Länk till annan webbplats.. Du behöver då ha en fungerande e-postadress och en giltig legitimation.

Behöver du en blankett som pdf eller på papper, kontakta miljö- och byggförvaltningen på mbn@hammaro.se eller via telefon 054-51 50 00 och beställ en blankett.

Om du inte har tillgång till digitala handlingar för din ansökan, går det ändå bra att skicka in ansökan via e-tjänsten och sedan komplettera ditt ärende via vanlig post till:

Hammarö kommun
Miljö- och byggförvaltningen
Box 26
663 21 Skoghall

Kommunen tar ut en avgift i samband med beslut för bygglov, förhandsbesked, rivningslov, marklov samt anmälan.
Avgiften ska täcka kommunens kostnader för prövning, samråd och utfärdande av slutbesked.

Avgift tas även ut för ärenden som avslås.

För bygglov inom detaljplan, som Hammarö kommun har upprättat eller haft kostnader för, tillkommer en planavgift som kommunstyrelsen tar ut i samband med bygglovavgiften.

Det tillkommer ytterligare kostnader för ärenden som är utanför planlagt område eller där åtgärden innebär en avvikelse från gällande detaljplan.

Exempel på kostnader

  • Nybyggnad av en- eller tvåbostadshus (planenligt) — 24 440 kronor
  • Oisolerat inglasat uterum (planenligt) — 7 680 kronor

Detta är enligt taxa gällande för 2024.

Kontakta miljö- och byggförvaltningen, om du vill ha mer uppgifter om vad kostnaden för din ansökan kan bli.

När du har skickat in din ansökan till miljö- och byggförvaltningen, startar vi en undersökning för att utreda förutsättningarna att ge dig bygglov, marklov eller rivningslov.

  • Jord, berg- och vattenförhållandena på platsen.
  • Detaljplanen, när en sådan finns.
  • Stads- och landskapsbilden, natur- och kulturvärdena på platsen och möjligheten till en god helhetsverkan.
  • Skydd mot uppkomst och spridning av brand.
  • Skydd mot trafikolyckor och andra olyckshändelser.
  • Att vattenförsörjning och avlopp är ordnat.
  • Möjligheterna att hantera avfall samt att människors hälsa och säkerhet inte riskeras.
  • Trafikförsörjning och behovet av en god trafikmiljö.
  • Möjligheter för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga att använda området och byggnaden.

Grannars möjlighet att framföra synpunkter

I följande fall ska vi ge grannar möjlighet att framföra synpunkter:

  • Om ansökan inte följer detaljplanen.
  • Om du bygger utanför planlagt område.
  • Om du bygger närmare än 4,5 meter från tomtgräns.

I många ärenden är det byggnadsinspektören som beslutar om lov.
I vissa ärenden är det dock bara miljö- och byggnadsnämnden som har rätt att fatta beslut. Det gäller exempelvis nybyggnation utanför planlagt område, förhandsbesked utanför planlagt område eller om grannar har synpunkter.

Om du får bygglov beviljat, får du beslutet skickat till dig. Även dina närmaste grannar får beslutet. Om någon av de grannarna har haft synpunkter, har de nu möjlighet att överklaga beslutet.

En beviljad ansökan betyder inte att du får börja bygga.
Du måste först få ett startbesked för att få börja bygga.

Om du får avslag på din ansökan, får du en underrättelse om detta.
Du har därefter tre veckor på dig att överklaga beslutet. I underrättelsen finns information om hur du överklagar.

Beslutet vinner laga kraft, det vill säga att det börjar gälla, när tiden för överklagande har gått ut.

Dina grannar har också tre veckor på sig att överklaga, efter att de har fått ta del av beslutet.
Allmänheten har fyra veckor på sig, från det att beslutet om lov eller förhandsbesked har publicerats i Post- och inrikes tidningar Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..

När båda dessa tidsperioder passerat utan överklagande, vinner beslutet laga kraft.

När du har fått bygglov, ska ett tekniskt samråd hållas.
Syftet med ett tekniskt samråd är att pröva förutsättningen för ett startbesked. Avsikten är att alla inblandade ska få en överblick över vad som kommer att ske och i vilken ordning samt vem som gör vad i processen.

Inför mötet skickar du som byggherre in ett förslag till kontrollplan som du med hjälp av din kontrollansvarige har tagit fram. Ibland ska du också skicka in de tekniska handlingar som krävs för prövning av startbesked.

  • Arbetets planering och organisation.
  • Byggherrens förslag till kontrollplan och övriga handlingar.
  • Inventering av farligt avfall (vid rivningsåtgärd).
  • Behov av att vi gör arbetsplatsbesök eller andra tillsynsåtgärder.
  • Behov av färdigställandeskydd.
  • Behov av utstakning.
  • Behov av ytterligare handlingar.
  • Uppföljning av krav som prövas i bygglovet, till exempel tillgänglighet.

Vi skriver ett protokoll från mötet.

Kontrollplanen ska innehålla:

  • uppgifter om kontroller
  • intyg
  • anmälningar
  • vem som ska göra kontrollerna
  • vad som ska kontrolleras
    vad kontrollerna ska göras mot
  • vilka arbetsplatsbesök som din byggnadsinspektör ska göra
  • vilket farligt avfall som rivningsåtgärder kan ge upphov till och hur detta avfall ska tas om hand.

Om plan- och bygglagen säger att ditt byggprojekt kräver ett färdigställandeskydd, får du inte börja bygga innan du tecknat försäkringen.

Du som byggherre ansvarar för att visa för miljö- och byggförvaltningen att försäkringen är tecknad.
Du får inte startbesked om du inte gör detta på rätt sätt och en konsekvens kan då bli att ditt byggprojekt blir försenat.

Vad omfattar ett färdigställandeskydd?

Ett färdigställandeskydd kan vara en försäkring eller en bankgaranti. Det ska omfatta ersättning för extra kostnader att slutföra byggarbetena, om en eller flera entreprenörer inte kan färdigställa projektet enligt sina åtagande. Det kan exempelvis handla om en ny upphandlingskostnad.

Färdigställandeskyddet gäller även för kostnader för att rätta till fel som noterats vid slutbesiktningen och för att reparera skador på byggnaden som orsakats av fel som uppdagats vid slutbesiktningen efter en konkurs.

När kräver vi ett färdigställandeskydd?

  • Nybyggnad av en- och tvåbostadshus.
  • Till- och ombyggnad av en- och tvåbostadshus, om vi bedömer att det finns behov av en sådan försäkring.

När kräver vi inte ett färdigställandeskydd?

  • Nybyggnad av en- och tvåbostadshus där du som byggherre uteslutande i egen regi uppför byggnaden, det vill säga inga entreprenörer utom el är anlitade.
  • Nybyggnad av fritidshus, om det inte ska användas för permanent bruk.

Det räcker inte att du har fått ett beviljat lov. Du måste ha fått ett startbesked för att få börja bygga.
Om du börjar bygga utan startbesked, tas en sanktionsavgift ut. Den kan uppgå till betydande belopp.

Vi utfärdar ett startbesked efter eller i samband med att ett lov beviljas.
Vi ska kunna se att det du ska göra kan antas uppfylla kraven i plan- och bygglagen med tillhörande föreskrifter. Det kan ske antingen efter det tekniska samrådet eller efter att ytterligare tekniska ritningar eller dokument har lämnats in.

Om ett tekniskt samråd inte behövs, kan vi utfärda startbeskedet direkt i beslutet om bygglov.

  • Fastställande av den kontrollplan som ska gälla.
  • Vilka villkor som ska gälla för att få påbörja åtgärderna.
  • Vilka handlingar som ska lämnas in för att ett slutbesked ska kunna ges.
  • Det framgår om utstakning behövs.
  • Upplysningar om det finns krav i annan lagstiftning. Det kan till exempel handla om tillstånd om brandfarliga och explosiva varor eller lagen om skyddsrum.

När du har fått ett startbesked får du påbörja ditt bygge.
Efter det tekniska samrådet ska du som byggherre veta vad som gäller kring samordning, anmälningar och kontroller i byggskedet.

Du som byggherre har det fulla ansvaret för att gällande lagar, förordningar, föreskrifter och beslut följs.
Du är också skyldig att se till att bygget eller rivningen kontrolleras enligt den kontrollplan som framgår av startbeskedet.

Under tiden som till exempel ett hus byggs, är tomten en arbetsplats.
Som byggherre har du, enligt arbetsmiljölagen, ansvar för arbetsmiljön och säkerheten på byggarbetsplatsen. Du ska i en arbetsmiljöplan redovisa de åtgärder och den planering som görs för att säkerställa att lagens krav följs.

Det är en god idé om du själv, och även din byggledare, tar för vana att föra dagbok om det som händer i projektet.
Gör det enkelt! Du kan anteckna dag för dag vad som händer, vilka kontakter du tagit och vad du kommer överens om med olika företag.
En sådan dagbok kan visa sig vara värdefull som stöd för minnet om åsikterna går isär. Den är dock inte en ersättning för de skriftliga avtal du ska teckna.

Under byggnationen ska miljö- och byggförvaltningen göra arbetsplatsbesök. Vid besöket kontrollerar vi bland annat att kontrollplanen följs.

Vid enklare byggen behövs inget arbetsplatsbesök.

Byggnadsinspektören kontrollerar tillsammans med kontrollansvarig

  • att kontrollplanen och bygglovet följs
  • att den kontrollansvarige är närvarande i föreskriven utsträckning
  • att inget uppenbart strider mot byggreglerna.

Om vi vid besöket upptäcker allvarliga avvikelser från föreskrifterna eller bygglovet, kan byggnadsinspektören stoppa bygget.
Vi kan också kalla till samråd för att diskutera nödvändiga åtgärder. Bland annat kan kontrollplanen i detta läge behöva ändras.

Om det gäller ett enkelt ärende använder du e-tjänsten och bifogar kontrollplanen som du har upprättat.

Exempel på enkla ärenden är inglasat uterum. Vid enkla ärenden har inte byggherren någon kontrollansvarig.

Vid avancerade ärenden har byggherren en kontrollansvarig.
När bygget är klart kallar den kontrollansvarige till ett slutsamråd med byggherren, kontrollansvarig och byggnadsinspektören.
På slutsamrådet ska byggnationen och kontrollplanen gås igenom. Vi skriver protokoll från mötet.

Om allt har gått rätt till i byggprocessen och det inte finns något att anmärka på, utfärdar vi ett slutbesked.

Om man tar en byggnad i bruk utan att ha fått ett slutbesked, ska miljö- och byggnadsnämnden ta ut en särskild avgift, en byggsanktionsavgift, enligt plan- och bygglagen.

Kontakta oss om du är osäker

Du är välkommen att kontakta miljö- och byggförvaltningen, om du vill diskutera förutsättningarna för det du ska bygga.
Ring oss på 054-51 50 00 eller skicka e-post mbn@hammaro.se

Sidinformation

Senast uppdaterad:
11 september 2024