Seniormottaget gör det enklare för kommunens seniorer att hålla sig friska
Publicerad
Seniormottaget är Hammarö kommuns nya satsning för att arbeta mer hälsofrämjande med de äldre invånarna. Projektet är en del av socialtjänstens omställningsarbete för att möta kraven i den nya socialtjänstlagen som planeras gälla från sommaren 2025.
Seniormottaget från vänster: Karl Thörn, projektledare och biståndsbedömare, Caroline Hellgren, socionomstudent (praktikant), Maria Fridfelt, enhetschef hemtjänst, Carina Blomqvist, undersköterska, Mona Ardell, undersköterska, Karin Bill, sjuksköterska och samordnare, Robin Backman Torpegård, digital fixare, Cecilia Alenmalm, undersköterska förebyggande hembesök, Anna-Karin Skoglund, projektledare nära vård.
(På bilden saknas arbetsterapeut och fysioterapeut)
Karl Thörn är en av kommunens biståndshandläggare och sedan augusti är han även projektledare för det multiprofessionella teamet som utgör seniormottaget.
Vi behöver skapa bra förutsättningar för att de äldre invånarna ska kunna leva ett så tryggt och självständigt liv som möjligt. Vi har haft många stödjande funktioner inom socialförvaltningen tidigare men verksamheten har varit lite spretig. Med den här arbetsformen blir vi mer lättillgängliga och kan snabbare kartlägga behov och en väg framåt för individen.
Seniormottaget – en väg in
Teamet nås enkelt genom att de som behöver stöd och hjälp kontaktar kommunens kontaktcenter via telefon eller mejl. Karl återkopplar sedan för att göra en förhandsbedömning innan han skickar ärendet vidare den person i teamet som har rätt kompetens.
Förutom Karl innefattar seniormottaget en arbetsterapeut, fysioterapeut, digitala fixaren, sjuksköterska och personal som gör förebyggande hembesök och sköter om trygg hemgång.
Eftersom vi är så många olika kompetenser som jobbar tillsammans kan vi bättre ringa in individens hela situation och därefter lättare bedöma vilka insatser som passar för var och en. Vi har även utökat vår samverkan med aktörer såsom vårdcentralen och biståndsbedömare på akuten för att tidigt komma in och förebygga problemen innan de växer sig stora
, förklarar Karl.
Aktiviteter för olika behov
Exempel på stöd individer kan få genom seniormottaget är rådgivande samtal, tips om hjälpmedel och välfärdsteknik, promenadgrupper och sociala träffpunkter där musikquiz är en av aktiviteterna som står på schemat.
Tack vare teamets olika kompetenser fångas nya behov upp, vilka kan kan göra vardagen bättre för målgruppen.
Ofrivillig ensamhet är ett stort problem bland många äldre.Vi försöker därför erbjuda olika slags sociala aktiviteter efter de önskemål som uttrycks. En meningsfull vardag kan bidra till att fler trivs med att bo och klara sig själva
, säger Karl.
När teamet uppmärksammade att fler kvinnor än män besökte de sociala träffpunkterna insåg de att de behövde satsa lite extra på aktiviteter riktade till männen. Herrbruncher och hockeykvällar blev därför nya uppskattade inslag. Hockeykvällarna lockar även de sportintresserade kvinnorna, och tillsammans hejar de fram favoritlaget Färjestad med attribut som supporterkläder och snacks.
Den kognitiva hälsan i fokus
Syftet med aktiviteterna är inte bara att motverka ensamhet utan även att stärka den kognitiva hälsan hos den äldre målgruppen.
Vi arbetar utifrån fingermodellen, en forskningsbaserad arbetsmodell, som pekar på att hälsosam mat, fysisk aktivitet, hjärngympa, socialt umgänge och att koll på sina hjärt och kärlvärden är grunden för att bibehålla sin kognitiva hälsa.
Den här modellen ligger till grund för flera av de aktiviteter som erbjuds och en del av aktiviteterna innefattar flera områden.
Först ut i länet
Hammarö kommun är först ut i länet med att erbjuda den här typen av tjänst där ett strukturerat team tar emot brukare i ett tidigt stadium. Redan nu har de blivit uppmärksammade av andra kommuner som har varit intresserade av att lära sig mer om seniormottaget.
Det är såklart jättekul att det hör uppmärksammas. Framförallt är vi glada över att den här arbetsmodellen gör att vi når våra invånare på ett effektivt sätt och kan sätta in förebyggande insatser tidigt. Det är särskilt viktigt då vi har en stor umaning framöver där ett färre antal i arbetsför ålder ska ta hand om fler äldre,
avslutar Karl.
Den nya socialtjänstlagen
Enligt den nya socialtjänstlagen (SoL) som planeras att införas i juli 2025 behöver socialtjänsten ställa om till nya förebyggande, tillgängliga, tillitsskapande, jämställda och kunskapsbaserade arbetssätt för att möta samhällets utmaningar.
Är du intresserad av seniormottaget och det stöd som erbjuds?
Läs mer på vår webbsida Seniormottaget.
Sidinformation
- Senast uppdaterad:
- 13 december 2024