Kris

En kris kan vara en stor olycka.
Det kan till exempel vara en storm
eller att elektriciteten försvinner
för många människor.

Nödnummer 112

Du ska alltid ringa 112
när du behöver akut hjälp.

Du ska ringa 112 när en persons liv
är i fara eller när egendom är i fara.
Egendom är saker som någon äger.

Du ska också ringa 112 om
miljön är i fara.
Det kanske till exempel rinner ut olja.

Med ett enda samtal till 112 kan du
få hjälp av ambulans, polis och brandkår.

När du ringer 112 får du många frågor
från den som svarar.

Du får till exempel berätta vad som
har hänt och var hjälpen behövs.
Du får också berätta vem du är
som ringer och vilket telefonnummer
du ringer från.   

Sidan uppdaterad: 2016-10-05